NYHED 05.07.21

Ung arkitekt gør op med byens markedslogik i nyfortolkning af Matador

Arkitekt MAA Haris Hasanbegovic vinder prisopgaven UDSYN 2021 for sin nyfortolkning af det velkendte brætspil Matador. I M.A.A.TADOR er pengene byttet ud med bæredygtige materialer, og det er langt fra alle grunde, man skal bygge på.

Vinder af prisopgaven UDSYN 2021, Haris Hasanbegovic. Foto: Alonso Mayo

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Byggeriet står for ca. 40 procent af verdens samlede CO2 udledning. Alligevel spiller byggebranchen stadig efter de samme regler, som den altid har gjort, og igen og igen vinder den kortsigtede økonomiske bundlinje over den bæredygtige. Den logik udfordrer den 29 årige arkitekt Haris Hasanbegovic i en nyfortolkning af det velkendte brætspil Matador. Og den idé er så god, at den netop er kåret som vinder af Arkitektforeningens prisopgave, UDSYN.

Hør Haris Hasanbegovic fortælle om M.A.A.TADOR og idéen bag på videoen nederst på siden.

Hvad skal der til for at skabe absolut bæredygtighed i byggeriet – og dermed bidrage til at nå de globale klimamål og genskabelsen af biodiversiteten? Hvilke strategier kan vi sætte ind for arkitekturen og det byggede miljø?

Sådan lød de helt overordnede spørgsmål i Arkitektforeningens priskonkurrence UDSYN, som netop er afgjort. Og skal man tro vinderforslaget, er svaret, at vi skal sætte alt ind på én ny spilleplade og i endnu højere grad bringe vores viden og ressourcer i spil. For hver handling tæller i det samlede CO2-regnskab.

Legende, provokerende og inspirerende

Med projektet ’M.A.A.TADOR – arkitektens guide til bæredygtig byudvikling’ har Haris Hasanbegovic forvandlet Matador-spillets velkendte grunde til områder med bæredygtige potentialer, og pengesedlerne er skiftet ud med bæredygtige materialer. Her er Allégade blevet til ’Bar mark’ og Rådhuspladsen til Lynetteholmen. Materialebanken består ikke af bygninger og hoteller men af genanvendelige mursten, genbrugstræ, ålegræs og halm. I stedet for at prøve lykken, kan man blive inspireret af bæredygtige byggerier fra hele verden, og som alternativ til at komme i fængsel kan man dykke ned i viden om bæredygtige materialer, teknologier m.m.

Ifølge arkitekten bag vinderforslaget er ”M.A.A.TADOR” først og fremmest en kommentar til bygge- og ejendomsmarkedets logik:

”Det er nærmest ironisk, at et af de mest udbredte brætspil om byen handler om grænseløs profitdreven boligudvikling og spekulation. Målet med Matador er udelukkende at opkøbe grunde, bygge, tjene penge, bygge mere på og så videre og så videre. Og det er desværre uhyggelig tæt på den virkelige verden. Men klimakrisen har vist os, at vi ikke kan fortsætte som hidtil. Vi er nødt til at ændre spillets regler,” udtaler Haris Hasanbegovic. Han fortsætter:

”’M.A.A.TADOR’ er ikke et klassisk brætspil med fremdrift, men skal ses som et dialogredskab, som giver anledning til at udforske dilemmaer, reflektere over praksis og lade sig inspirere af eksempler fra hele verden. Jeg håber, at mit projekt kan være med til at udfordre en konservativ branche og vante handlemåder.”

En bæredygtig fremtid kræver kulturforandring i egne rækker

Arkitektforeningen har netop stiftet prisopgaven UDSYN, for at få sine medlemmer i arkitektstanden – som parentes bemærket bærer titlen MAA – til at give nogle radikale bud på, hvordan byggeriet kan bidrage til absolut bæredygtig udvikling. Arkitektforeningens formand Johnny Svendborg, har været formand for dommerkomitéen, som har udvalgt projektet, og han er begejstret over projektets nytænkning:

”I konkurrenceprogrammet har vi lagt op til, at man kunne lade ideerne, visionerne og utopierne få frit spil og bidrage med alternative bud på, hvordan vi kan løse klimakrisen. Haris Hasanbegovics parafrase over Matador giver anledning til refleksion og skaber en platform, hvor alle kan være med. En absolut bæredygtig fremtid kræver ændrede adfærdsmønstre af os alle, ikke mindst alle os aktører i byggeriet. ’M.A.A.TADOR’ er en fængende og stærk ide, som med engagement, humor og overbevisende indsigt sætter byggeriets logikker til debat og forslår et radikalt alternativ.”

Hædrende omtaler til tre andre projekter

Ud over prisvinderne har Arkitektforeningens dommerkomité givet hædrende omtaler til tre projekter, som henholdsvis har fortolket opgaven ud fra en dystopisk, en utopisk og en meget konkret vinkel.
De tre projekter, der har fået hædrende omtaler, er:

• ’Holometabola – den uendelige by’ af Jonathan Houser. En monolitisk model lavet af et støbt materiale og overfladebehandlet. Forslaget har en alvorlig og radikal æstetisk tilgang til emnet, som bedømmelseskomiteen gerne vil anerkende.

• ’Rastepladsens potentiale’ af Johannes Lassen Platz og Martin Viggo Meincke. Planche med et konkret projektforslag til en rasteplads med fokus på skovrejsning langs motorveje.

• ’Zenobia – En ny by- og samfundsvision’ af Gorm Nielsen og Andrea Ferrerio
Planche med et rejst planudsnit af en by, snit og fem diagrammer, som viser byens udviklings -”søjler”. Der er fokus på en ny fordelingsøkonomi med 100% offentlig transport, co-working og cirkularitet.

Download prisopgavens dommerbetænkning her

Udstilling af vinderen og de hædrede projekter

Alle fire projekter er udstillet i Arkitektforeningens foyer fra onsdag den 7. juli – september. Huset er åbent for alle i Åbenrå 34, København K.

NB. Det skal bemærkes, at M.A.A.TADOR er udviklet som et kunstobjekt og ikke med produktion eller anden kommerciel virksomhed for øje.

Se video med Haris Hasanbegovic:

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Om prisopgaven

Konkurrenceudskriver: Akademisk Arkitektforening

Konkurrenceprogrammet udarbejdet af: Anne Beim og Lars Autrup

Konkurrenceperiode: 19. marts 2021 – 3. maj 2021.

Dommerkomité: Johnny Svendborg (formand for dommerkomiteen), Anne Beim, Natalie Mossin, Audun Opdal og Johanne Lundager

Rådgiver for dommerkomiteen: Lars Autrup, Arkitektforeningen

Konkurrencesekretær: Dorte Sibast, Arkitektforeningen

Bedømmelseskriterier: Forslagene blev vurderet på visionens tyngde i forhold til samfundets klima- og miljøudfordring, evnen til at indskrive sig i samfundsdebatten, samt evnen til at arbejde arkitektonisk rumligt med emnet.

Samlet præmiesum: 75.000 kr.

Film: Alonso Mayo