NYHED 31.05.23

Ursula von der Leyen får Arkitektforeningens æresmedalje for New European Bauhaus

I anledning af UIA's verdenskongres for arkitektur, der afholdes i København til sommer, blev EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen i dag tildelt Arkitektforenings Æresmedalje.

Medal-of-Honour-to-Ursula-von-der-Leyen_Photo-The-Danish-Association-of-ArchitectsJonas-Petri-web

Forperson Johnny Svendborg overrækker æresmedaljen til Ursula von der Leyen. Foto: Jonas Petri/Arkitektforeningen.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Prisen blev givet for initiativet New European Bauhaus og initiativets anerkendelse af den uundværlige rolle, som kunst, design og arkitektur spiller i udviklingen af en bæredygtig verden.

Begrundelsen for prisen til Ursula von der Leyen lyder:

“Gennem initiativet New European Bauhaus har Ursula von der Leyen understreget betydningen af en holistisk tilgang til bæredygtig udvikling af vores byer og lokalsamfund. Ved at udfordre den konventionelle forestilling om at opnå en bæredygtig verden udelukkende gennem teknologiske fremskridt og reduktion af CO2-udledning har hun kastet politisk lys over behovet for en kulturel transformation, der begynder i vores daglige liv og boligområder. Dermed har hun anerkendt den uundværlige rolle, som kunst, design og arkitektur spiller i udviklingen af en bæredygtig fremtid”.

Prisen blev overrakt af Johnny Svendborg, forperson i Arkitektforeningen, som understregede:

“Vi deler troen på, at arkitektur kan spille en afgørende rolle i at omforme vores samfund mod en bæredygtig fremtid. Og vi er klar til at gå forrest”.

Ursula von der Leyen, som måtte haste videre, kvitterede senere med ordene:

“Jeg er utrolig beæret over at modtage Æresmedaljen fra Arkitektforeningen, og det gør mig meget glad og stolt at tænkningen bag New European Bauhaus har igangsat en bevægelse i hele Europa. Jeg er overbevist om, at arkitekter har en afgørende rolle at spille i den bæredygtige udvikling af vores fælles fremtid, hvilket vil afspejle sig i vores æstetik og omsorg for vores omgivelser. Det er mit håb, at denne bevægelse vil sprede sig til resten af verden. Derfor er jeg glad for, at årets verdenskongres for arkitekter i UIA fokuserer på, hvordan vi kan designe en bæredygtig fremtid.

Æresmedaljen er Arkitektforeningens fineste pris og er blevet uddelt siden 1927. Den er tidligere blevet givet til Alvar Aalto, Arne Jacobsen, Ludwig Mies van der Rohe, Jørn Utzon, Jan Gehl og Bjarke Ingels – og senest til Anne-Grethe Foss, Lene Tranberg og Jens Thomas Arnfred.

Æresmedaljen blev overrakt fredag den 26. maj på en New European Bauhaus-konference afholdt i forbindelse med Arkitekturbiennalen i Venedig.

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk