NYHED 10.08.21

”Vi skal vise, hvad nordisk arkitektur formår”

Hovedstaden kommer på den anden ende, når verdens arkitekter kommer hertil i 2023. Men også resten af landet kan berede sig på at få besøg og vise, hvad dansk og nordisk arkitektur formår. Det lover Annette Blegvad, direktør for UIA 2023. I juli overtog København faklen fra de brasilianske værter for verdenskongressen for arkitekter.

Foto: Daniel Rasmussen og Copenhagen Media Hub

Mette Lindberg

ml@uia2023cph.org

En af verdenssamfundets største og mest presserende opgaver er at bygge mere bæredygtige byer. Udfordringer med urbanisering, ressourceknaphed og klimaforandringer kalder på nye løsninger og samarbejder, som vi er gode til i Danmark og Norden. Med temaet ’Sustainable Futures – Leave No One Behind’ skal den næste verdenskongres for arkitekter diskutere og fremhæve ny forskning og praktiske løsninger til at nå FNs verdensmål. Det sker i juli 2023.

I juli overtog København faklen fra værterne i Rio, og der er nu sat tryk på planlægningen af kongressen, verdens største og mest prestigefyldte af sin slags. Direktør Annette Blegvad kridter banen op.

Hvorfor skal næste verdenskongres afvikles i København?

”Det er første gang i den internationale arkitektforenings 75 år lange historie, at verdenskongressen finder sted i ét af de nordiske lande. Så selvfølgelig er det på tide. Men valget af København er også naturligt, fordi dansk og nordisk arkitektur har stærke traditioner for at skabe gode, menneskevenlige byer. Temaet for kongressen er FNs verdensmål og det overordnede princip om ikke at lade nogen tilbage. I Danmark og Norden har vi udviklet mange af de løsninger, resten af verden kunne få glæde af, bl.a. når det gælder ressourceforbrug, klima, ligeværdighed, inklusion og tryghed. Arkitekturen har både en vigtig rolle og et vigtigt ansvar, hvis verdensmålene skal nås.”

Hvad kommer der til at ske?

”Det bliver en klassisk kongres, hvor man kan møde engagerede praktikere, bygherrer, planlæggere, forskere og politikere. Vi vil gerne italesætte og synliggøre arkitekturens bidrag til at nå verdensmålene, og med god hjælp fra arkitektskolerne har vi derfor sat et internationalt forskningssamarbejde i gang. En scientific committee med seks forskningsspor er nedsat, og der er udpeget paneler med repræsentanter fra hele verden. Vi vil nemlig ikke bruge kongressen til at sætte en diskussion i gang, men som en anledning til at samle op på forskernes resultater, fremhæve de praktiske eksempler og give konkrete anvisninger til, hvad vi skal gøre frem mod 2030, hvor verdensmålene skal være nået.

Vi forventer også, at hovedstaden kommer på den anden ende, fordi København samtidig bliver UIA.UNESCO World Capital of Architecture i hele 2023. Men det bliver ikke kun en københavnerbegivenhed. Vi vil aktivere en masse gode eksempler fra hele landet.”

Mette Lindberg

ml@uia2023cph.org

Hvad er UIA?

Den internationale arkitektforening UIA er stiftet i 1948 for at skabe et fælles forum for verdens arkitekter. UIA er en NGO i forhold til FN og har dermed en stemme til at fremme arkitekturens væsentlige rolle i forbindelse med at skabe de gode løsninger til verdens befolkning. UIA afholder hvert tredje år verdenskongressen, som samler arkitekter fra hele verden.

“I Danmark og Norden har vi udviklet mange af de løsninger, resten af verden kunne få glæde af.”

Annette Blegvad, direktør for UIA 2023

Hvordan kan man være med?

”Vi vil indsamle gode eksempler til en guidebog og lave guidede ture rundt i hele landet, så vi kan vise alle de udenlandske besøgende, hvad vi kan. Har man et godt eksempel fra ens eget lokalområde, håber vi, man vil tage fat i Arkitektforeningen, så vi kan samle sammen. Derudover kan være man være med til selve kongressen i Bella Centret, hvor der bliver oplæg og diskussioner og mulighed for at opbygge internationale relationer og få opgaver og viden. Der kommer også en stor leverandørudstilling, hvor internationale aktører vil vise os, hvad de kan inden for bl.a. bæredygtige materialer og teknologier.”

Hvilken betydning får verdenskongressen for den danske arkitektstand?

”Jeg tror, det betyder rigtig meget, at vi bliver værter for hele verden. Verdenskongressen skal vise, hvad nordisk arkitektur formår. Helt konkret vil begivenheden føre til opgaver og netværk, samarbejder med udenlandske tegnestuer og myndigheder til fælles inspiration og generering af viden.

Mere overordnet er den en mulighed for at cementere vores stærke internationale position inden for arkitektur og byudvikling. Allerede nu arbejder vi sammen med bl.a. Erhvervsministeriet, Creative Denmark, Udenrigsministeriet og Wonderful Copenhagen om at sikre, at begivenheden ikke isoleres til København i juli 2023, men at den bliver et startskud på nye relationer og et nyt eksporteventyr.”

Kender du et godt eksempel?

Kender du et godt eksempel på bæredygtig arkitektur, som skal fremhæves i forbindelse med verdenskongressen, kan du kontakte Arkitektforeningen. Skriv til blj@arkitektforeningen.dk.

Hold dig orienteret

Tilmeld dig nyhedsbrev for World Congress of Architects CPH juli 2023