Priors Hus

Alle MAA'er kan leje vores skønne Priors Hus på Ærø hele året rundt. Huset ligger midt i Ærøskøbing og har syv sovepladser.

Foto: Helene Høyer Mikkelsen

Hanne Vestergaard

Udlejnings- og arrangementskoordinator

hv@arkitektforeningen.dk

Priors Hus er opført i 1690 og derved det næstældste hus i Ærøskøbing. Her er hyggelige alkover, historiske detaljer men også alle moderne bekvemmeligheder, der giver mulighed for en afslappet ferie. Indretningen bærer præg af, at det var sømænd, som beboede stedet. Et tydeligt tegn på dette er de hollandske fliser, der beklæder alkoverummet og tilsvarende bag kakkelovnen i forstuen. Også de hjembragte souvenirs vidner om stedets tilknytning til de syv verdenshave.

Praktiske oplysninger

Lejeperioden strækker sig fra fredag kl. 15.00 til den efterfølgende fredag kl. 11.00.

Huset indeholder syv sovepladser: to soveværelser (med hver 1 dobbeltseng) samt en stor og en lille alkove (længde ca. 170 cm). Huset er fuldt møbleret og forsynet med almindeligt udstyr (TV, internet, ovn, opvaskemaskine, vaskemaskine og støvsuger). Priors Hus Priors Hus er blevet restaureret af Realdania og har fået indlagt fjernvarme med gulvvarme i teglgulve til helårsbrug.

Lejerne skal selv medbringe sengelinned, håndklæder, viskestykker etc.

Husdyr må ikke medbringes.

El- og vandforbrug er inkluderet i lejen.

Priser pr. uge fra 6000 kr. i lavsæson og 9000 kr. i højsæsonen. Lavsæson er uge 3-12, dog minus uge 7. Derudover er uge 44-50 også lavsæson.

De øvrige uger, dvs. uge 13-43 samt uge 51 og 52, er højsæson.

Priserne er inkl. slutrengøring.

Søndergade 32
5970 Ærøskøbing

Booking

Skriv en mail til Hanne Vestergaard for spørgsmål og booking.

Hanne Vestergaard

Udlejnings- og arrangementskoordinator

hv@arkitektforeningen.dk

Om Priors Hus

1917

I 1917 overtog arkitekt Alexis J. Prior stedet og lod det gennemgå en omfattende restaurering med stor respekt for husets oprindelige inventar og udseende. Hoveddøren er et godt eksempel på dette. Den står ganske uberørt siden 1690, hvor hverken maling eller olie har været en nødvendighed efter dørens oprindelige behandling med okseblod.

1974

Prior testamenterede huset til Akademisk Arkitektforening i 1974, hvor det igen gennemgik en større istandsættelse. Siden da har foreningens medlemmer haft mulighed for at feriere i denne unikke bolig fra fortiden. I dag er huset udstyret med moderne bekvemmeligheder som rindende vand, elektricitet og hårde hvidevarer – om end godt gemt af vejen, så det ikke forstyrrer helhedsoplevelsen af den museale bolig.

2016

I 2016 solgte vi boligen til Realdania By & Byg, som har indlemmet det i sin samling af historiske huse – med aftale om udlejning, så vi også fremover kan leje huset til medlemmer.

Se ledige uger i Priors Hus.

Gå til kalenderen