NYHED 13.12.23

Prisopgave sætter fokus på genanvendelsens praktik

Hvordan kan genbrugs- og restmaterialer bruges til at skabe en ny arkitektur, som også kan indgå i vores eksisterende bygningskultur? Arkitektforeningens prisopgave Udsyn 2024 er udskrevet – denne gang under overskriften ”Genanvendelsens Praktik”. Vil du være med, skal du indlevere din besvarelse senest den 19. februar 2024 kl. 12.00. Vinderforslaget tildeles en pris på 75.000 kr.

Udsyn Arkitektforeningens prisopgave 2024

Med Udsyn 2024 lyder opgaven: at skabe et bygningselement af genbrugs- eller restmaterialer – og på den måde vise de kasserede materialers potentiale og udforske genanvendelsens praktik. Foto: gruppe-aja.

Katrine Rasmussen

Junior projektleder

+ 45 31 26 40 78

kr@arkitektforeningen.dk

Overalt i gadebilledet bugner containere af overskydende byggematerialer, som ingen vil have. Og selvom flere har fået øjnene op for gamle vinduer i kernetræ og brugte køkkener fra 1970’erne, ender langt det meste på lossepladsen. Så hvad gør vi med laminatgulvet, brædderne, murbrokkerne, plastikvinduerne og betonfliserne, hvis de ressourcer og den energi, der allerede er brugt på at producere dem, ikke skal spildes?

Selvom der i samfundet er en øget bevidsthed om, at vi skal spare på ressourcerne, tegner byggebranchen sig stadig for en tredjedel af Danmarks affaldsproduktion. Hvis vi skal ændre på denne udvikling, må vi udfordre og udvide vores syn på alle de materialer, som hver dag overses eller kasseres, og vi må forvandle dem til skønne og funktionelle bygningselementer, der beriger vores arkitektoniske landskab. Men fordi vi i dag ikke har bedre systemer for opbevaring af materialer, har arkitekten et begrænset handlerum for at udnytte dem.

Arkitektforeningens årlige prisopgave ”Udsyn” er tilbage med en ny udfordring til arkitekter og arkitektstuderende: At skabe et bygningselement af genbrugs- eller restmaterialer og derigennem reflektere over genanvendelsens praktik.

Opgaven lægger vægt på at skærpe arkitektens blik for at se potentialet i de tabte og oversete byggematerialer, som omgiver os i et givent tidsrum på en given lokalitet.

Vil du udforske genanvendelsens praktik?

Genanvendelse af materialer har eksisteret lige så længe, som vi har bygget huse. Historisk har det været både praktisk og økonomisk fordelagtigt at bruge de materialer, man havde for hånden. Der findes massevis af eksempler på, hvordan man kan genanvende materialer i eksisterende byggeri på en synlig måde, men også mange eksempler, hvor materialerne er bearbejdet og anvendt uden at gøre opmærksom på sig selv. Et godt eksempel er teglstenen, som har været brugt og genbrugt som et alsidigt materiale siden oldtiden.

På samme måde opfordrer Udsyn til at udforske eksisterende materialers potentiale for at blive gentænkt og genfødt som førstevalg for fremtidens byggeri. Mulighederne er åbne for at udfordre den traditionelle opfattelse af affald og materialers værdi og skabe en ny æstetik og arkitektonisk værdi.

Se programmet nedenfor. Find link til det samlede konkurrencemateriale og iBinder nederst på siden.

Katrine Rasmussen

Junior projektleder

+ 45 31 26 40 78

kr@arkitektforeningen.dk

FAKTA

Hvad er Udsyn?

Udsyn er en årlig prisopgave, som udskrives af Arkitektforeningen. Hvert år efterlyser vi bud på, hvordan arkitektfaget kan bidrage til en udvikling mod en absolut bæredygtig fremtid.

Denne gang er opgaven udarbejdet af gruppe-aja ved Alberte Hyttel Reddersen, Julie Lecuelle og Amalie Holm i samarbejde med Arkitektforeningens direktør Lars Autrup.

Det vindende forslag tildeles en pris på 75.000 kr. Derudover kan priskomiteen vælge at give rosende omtaler.

Hvem kan være med?

Med Udsyn 2024 inviterer Arkitektforeningen MAA’ere og stud.arch. MAA’ere til at byde ind.

Du kan også deltage, selvom du kommer med en anden faglig baggrund – det kræver blot, at du allierer dig med en arkitekt MAA eller stud.arch. MAA.

Hvad er deadline?

Konkurrencen er udskrevet den 13. december 2023, og der er deadline den 19. februar 2024 kl. 12.00.

Foto: Katrine Rasmussen, Arkitektforeningen

Se konkurrencematerialet