En travl uge på Slotsholmen

Det har været en travl uge på Slotsholmen med en kavalkade af både skatte- og erhvervsudspil samt regeringens finanslovsforslag for 2018.

Arkitektforeningen tilfreds med naturbeskyttelsesloven

Efter hård kritik blev de værste elementer udeladt af lovforslag til ændring af naturbeskyttelsesloven. Arkitektforeningen har afgivet høringssvar og er overordnet tilfreds.

Læs høringssvaret i sin fulde version her.

REGERINGEN HAR LYTTET: STOR ROS TIL NY PLANLOV

Arbejdet på at skaffe Danmark en ny planlov, der styrker vækst, trivsel og velfærd i by og land har båret frugt.

8 nytænkende arkitekturprojekter er nomineret til Icopal Prisen 2015

Arkitektstuderende fra arkitektskolerne i København og Aarhus har indleveret i alt 71 projekter til konkurrencen om Icopal Prisen 2015. Dommerpanelet har nomineret de 8 bedste til den eftertragtede pris. Vinderen afsløres ved en prisoverrækkelse den 5. november i København.

Den 5. facade i fokus

Odense får årets byplanpris

Foto: Kirstine Mengel
Odense Havn. Foto: Kirstine Mengel

Den 25. september fik borgmester Anker Boye fra Odense kommune overrakt årets Byplanpris. Odense kommune modtager prisen for at bruge planlægningen som en vigtig del af strategien for omdannelsen af Odense fra industri- til vidensby.

Falkonergårdens Gymnasium får ny tilbygning med respekt for kulturarven

101 forslag har været med i konkurrencen om en moderne udbygning med ny idrætshal på Falkonergårdens Gymnasium, tegnet i 1955 af arkitekten Thomas Havning. En velrenommeret kending inden for arkitektfaget løb med 1. præmien – 2. og 3. præmierne gik til unge tegnestuer.

Vinderforslaget er tegnet af professor og arkitekt MAA Tage Lyneborg, der bl.a.

En dansk wienerstol vinder idékonkurrence om ny officiel stol

Vinderen af idékonkurrencen om en ny stol til det officielle Danmark er en moderne udgave af den verdenskendte wienerstol  - men i materialevalg og formgivning i pagt med den nordiske, enkle tradition med udnyttelse af nye teknikker.

Resultatet blev offentliggjort i dag, torsdag den 16. december kl. 14:00 i Arkitekternes Hus, Strandgade 27A, København K.

Vinderfilm viser, hvordan vi både kan bo tæt sammen og få bedre livskvalitet

Yndlingsbolig og At bo tættere betyder ikke nødvendigvis… er titlerne på de to film, der begge vandt førstepræmier i Statens Kunstfonds idékonkurrence ”Vis os, hvordan vi skal bo tæt”.

Filmenes budskab er, at fremtidens boligformer skal skabes i samspillet mellem vores drømme og det levede hverdagsliv – og  i tætheden mellem mennesker og bygninger.
Prisuddelingen fandt sted fredag den 3. december i Arkitekternes Hus på Christianshavn.

Danske kandidater til vigtig international arkitekturpris

Naturvidenskaberne Hus i Bjerringbro samt Masteskurene og Mærsehuset på Holmen i København er indstillet til Mies van der Rohe-prisen 2011

Mies van der Rohe prisen er en af de vigtigste priser i arkitekturverdenen. I løbet af sommeren har MAAere og medlemmer af danske arkitektvirksomheder haft mulighed for at indstille forslag til danske kandidater. Nu er de fundet.

Naturvidenskabernes Hus, tegnet af Nord Architects – Copenhagen, er nomineret på grund af bygningens bæredygtige, fleksible og eksperimenterende udformning.

By og land mødes i fremtidens forstad

Arkitektkonkurrence om Greve midtby er afgjort.

Tre arkitektteams har konkurreret om det bedste bud på, hvordan Greve Midtby kan udvikles til en bæredygtig og attraktivt forstad. Nu er konkurrencen afgjort, og vinderteamet, ledet af Tegnestuen Vandkunsten, vinder med forslaget ”Et patchwork i Greve Midtby”, der kombinerer det bedste fra den tætte og livlige by og med forstædernes natur, lys og luft.

Udgiv indhold