Akademisk Arkitektforening

Arkitektur i folkeskolen

Børn udstiller arkitektur


I fire måneder har elever fra 6. klasse på Kaptajn Johnsens Skole på Frederiksberg arbejdet med arkitektur som valghold med den lokale arkitekt maa, Julie Dufour, som underviser. Resultatet kan nu opleves med en udstilling af modeller, arkitekturtegninger, collager og skitsebøger på Frederiksberg Hovedbibliotek i juni måned.

MiniPavillon - arkitektkonkurrence for børn



For første gang nogensinde inviterer Arkitektforeningen København børn til at designe pavillon til Kongens Have.


Arkitektforeningens lokalafdeling i København indbyder hermed børn til at deltage i konkurrencen om at komme med skitse- og modelforslag til en midlertidig pavillon i Kongens Have i København.

Dorte Sibast, leder af lokalafdelingen i København, siger:

Arkitekter til tavlen



Få undervisning af en arkitekt, eller tag på besøg på en tegnestue. I samarbejde med Dansk Arkitektur Center vil Arkitektforeningen gøre afstanden mellem professionelle arkitekter og danske folkeskoleelever kortere.

Syv skoler sætter drøn på skolegården



Fra villavej til lokalsamfundets bevægelsesområde og mødested. Fra klassisk skolegård til bevægelseslandskab. Og fra krat til udeskole. Syv projekter har netop modtaget støtte til at realisere idéer, der nytænker skolegården, så den i højere grad inviterer skolens elever og naboer til at komme udenfor og få gang i kroppen.

Øget fokus på børn og arkitektur



En af Arkitektforeningens mærkesager er at få meget mere arkitektur og design ind i børn og unges hverdag gennem undervisningen. En række arkitekter MAA er allerede i front på området. En af dem er Julie Dufour Wiese, der gennem en årrække har lavet masser af undervisningsprojekter på danske skoler om arkitektur og rumforståelse.

Demokratiet, skolegården og arkitekten

I samarbejde med Sortedamskolen på Østerbro i København har arkitektvirksomheden arki_lab gennem det sidste halvandet år arbejdet med et læringsprojektet, der involverer projektet ”vores skolegård”.

"Vores skolegård" afprøver hvordan byen og den arkitektfaglige metode kan danne ramme om ny læring i folkeskolen. 

Hjælp på vej til offentlige bygherrer



I dag er den offentlige bygherre ikke klædt nok på til byggeprojekter med komplekse udbudsregler og stigende krav.
Derfor er der hjælp på vej.

Arkitektforeningen og Bygherreforeningen udvider nu samarbejdet om kvalitetssikring i arkitektkonkurrencer med blandt andet efteruddannelse, der skal adressere de konkurrenceformer, man bruger i det offentlige, over for behovet i de enkelte projekter.

9. z skal vinde på kreativitet



”Dagens brev” i Berlingske den 20. maj af Jane Sandberg, direktør i Arkitektforeningen


Hvem vil klare sig bedst i morgendagens globale økonomi? Danmark eller Kina? DR’s dokumentar om 9.z på Holme Skole i kamp mod kinesiske elever fra Harbon nr. 69 sætter regeringens visioner om en helhedsskole i et globalt og langsigtet perspektiv.

17 skoler skal nytænke skolegården



17 skoler får nu hver omkring 100.000 kr. til at videreudvikle deres idéer til bedre skolegårde gennem kampagnen ’Drøn på skolegården’

Nytænk skolegården



Med kampagnen Drøn på skolegården inviterer Realdania, Kræftens Bekæmpelse og Lokale og Anlægsfonden nu alle landets kommuner og skoler til at deltage i et udviklingsforløb, der har som ambition at udvikle og realisere innovative, overraskende og eksperimenterende projekter, der kan sætte en ny dagsorden for, hvordan skolens udearealer kan aktiveres som ramme om mere leg og bevægelse. Både i og efter skoletid.

Udgiv indhold