Kommunal arkitekturpolitik - hvorfor og hvordan?

Alle kommuner har gavn af en arkitekturpolitik. Find inspiration, gode argumenter og eksempler samt en trinvis guide til at skabe, drive og udvikle en arkitekturpolitik nedenfor.

Kannikegården i Ribe af Lundgaard og Tranberg Arkitekter. Foto: Sune Berg
Kontakt os for inspiration, råd og vejledning om arkitekturpolitik.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningen inviterer kommunalpolitikere og lokale græsrødder med interesse for arkitektur og byudvikling til dialog om, hvordan I kan arbejde aktivt med en arkitekturpolitik.

Vi holder gerne oplæg for kommunalbestyrelser, kommunale udvalg eller interessegrupper. Hvis du vil høre mere om, hvordan din kommune kan få gavn af arkitekturpolitik, er du velkommen til at kontakte os.

Du kan også orientere dig i vores publikationer nedenfor.

Kontakt os for inspiration, råd og vejledning om arkitekturpolitik.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Kommuner med arkitekturpolitik

Se oversigten over kommuner, der har deres arkitekturstrategier og -politikker tilgængelige online – enkelte har den integreret i kommuneplanen.

Se mere

Arkitektforeningens publikationer om arkitekturpolitik

Har du som offentligt ansat arkitekt brug for inspiration og metoder til at styrke kvaliteten i byudviklingen og de projekter, kommunen bliver stillet overfor? Drømmer du som rådgiver om, at samarbejdet med kommunen om projekterne bliver styrket? Eller ønsker du, at flere politikere er deres ansvar bevidst i forhold til at stille krav til arkitektonisk kvalitet i det byggede miljø? Der er hjælp at hente i Arkitektforeningens publikationer om arkitekturpolitik. Find dem nedenfor.

Du kan også rekvirere materiale til byrådet og embedsværket i din kommune ved at kontakte planfaglig konsulent Katrine Østergaard Bang.

Arkitekturpolitik i bykommunen – hvorfor

Lad dig inspirere af en bykommune

Denne korte publikation besvarer eventuelle spørgsmål du eller andre måtte have til, hvorfor din bykommune bør have en arkitekturpolitik. Foto: Transformeret vandtårn i Gentofte af Dorte Mandrup, fotograf: Jens Lindhe

Arkitekturpolitik i landkommunen – hvorfor

Lad dig inspirere af en landkommune

Denne korte publikation besvarer eventuelle spørgsmål du eller andre måtte have til, hvorfor din landkommune bør have en arkitekturpolitik. Foto: Visit Faaborg

Arkitekturpolitik i praksis – hvordan?

Find guiden her

Styrk din indsigt i arbejdet med arkitekturpolitik. Fra udvikling til implementeringen af den politik, der passer netop til din kommune. Foto: Bellevue Strandbad af Arne Jacobsen, fotograf: Christian Olesen

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser