Bæredygtig udvikling

Arkitektur er en essentiel del af den bæredygtige omstilling, og der er brug for arkitekters evne til at arbejde helhedsorienteret og tænke nye løsninger for fremtidens byer, bygninger og landskaber. Her kan du se, hvordan Arkitektforeningen arbejder for at fremme bæredygtighed.

I Viborg har tegnestuerne EFFEKT transformeret en udtjent industribygning og skabt Street Mekka GAME. Foto: Rasmus Hjortshøj

Renovering på Dagsordenen

Følg med på Renovering på Dagsordenen

Arkitektforeningen arbejder sammen med en række af byggeriets vigtigste aktører gennem partnerskabet Renovering på Dagsordenen for at skabe opmærksomhed i branchen og politisk om fordelene ved energirenovering.

Bæredygtighed er også tilgængelighed

Arkitektforeningen er vært for UIA’s verdenskongres i 2023

Vi arbejder for, at byer og bygninger skal være tilgængelige for alle, også mennesker med handicap eller nedsat funktionsevne. Derfor er tilgængelighed også et centralt tema på den internationale arkitektforening UIA’s Verdenskongres i København i 2023, som Arkitektforeningen er vært for sammen med vores nordiske søsterforeninger. Besøg UIA2023’s hjemmeside og få mere at vide.

Renoverprisen

Vi sætter pris på bæredygtig arkitektur

Arkitektforeningen udpeger fagdommere til Renoverprisen, der gives til det bedste renoveringsprojekt i Danmark

Renover.dk
Har du spørgsmål?

Martin Yhlen

Politisk konsulent

myh@arkitektforeningen.dk

Energirenovering er Grøn Logik

Bygningsmassen er ansvarlig for 40 procent af den globale udledning af drivhusgasser. Derfor er bygningsmassen et afgørende område for den grønne omstilling – og for Arkitektforeningen. En stor del af nutidens bygninger er opført, længe før man begyndte at tænke på energiforbrug og udledning af drivhusgasser. Der er derfor meget at vinde ved at energirenovere.

Udover indsatsen i Renovering på Dagsordenen er vi med i alliancen Grøn Logik blandt andet sammen med Synergi, hvor vi arbejder for at sætte fokus på det uforløste potentiale i energirenoveringer.

Læs mere om Grøn Logik på facebook

Har du spørgsmål?

Martin Yhlen

Politisk konsulent

myh@arkitektforeningen.dk

Bæredygtighed er arkitektonisk kvalitet

Middelfart Rådhus første Diamant-certificerede byggeri

DGNB Diamant er en udvidelse af den oprindelige tyske certificering, som tildeles byggerier med høj arkitektonisk kvalitet. Og som vi har været med til at udvikle. Middelfart Rådhus, tegnet af Henning Larsen Architects, er det først DGNB Diamant-certificerede byggeri.

Netværk for FN’s verdensmål

Vær med i vores SDG Netværk

Vil du være med til at drøfte, hvordan arkitekterne kan spille en rolle for at indfri FN’s 17 verdensmål? Er nogle mål vigtigere end andre? Hvad skal Arkitektforeningen gøre nu og frem mod 2023 for at opnå målene?

Vi er forpligtiget på bæredygtighed

Arkitektforeningen har skrevet under på The Dhaka Declaration, der forpligter arkitekter til at indtænke FN’s 17 verdensmål i deres arbejde.

Download The Dhaka Declaration