Bæredygtig udvikling

Arkitekters evne til at arbejde helhedsorienteret og tænke nye løsninger for fremtidens byer, bygninger og landskaber er en afgørende brik i den grønne omstilling. Find viden, værktøjer og inspiration nedenfor.

I Viborg har tegnestuerne EFFEKT transformeret en udtjent industribygning og skabt Street Mekka GAME. Foto: Rasmus Hjortshøj

Verdensmålsbarometer sikrer fokus på bæredygtighed

Kom i gang med at bruge Verdensmålsbarometeret

Verdensmålsbarometeret er et dialogredskab for bygherrer og rådgivere. Brug det tidligt i processen til at sikre fokus på bæredygtighed i byggeprogrammer samt i udbud- og konkurrenceprogrammer. Vi har udarbejdet barometeret sammen med Bygherreforeningen.

DGNB Diamant evaluerer arkitektonisk kvalitet

Hent publikationen

Bæredygtighed og arkitektonisk kvalitet er to sider af samme sag. Derfor har Arkitektforeningen bidraget til at udvikle DGNB Diamant, som tildeles byggerier af høj arkitektonisk kvalitet.

Analyse: Renovering gavner klima og økonomi

Læs analysen

Klimamæssigt – og i de fleste tilfælde også totaløkonomisk – betaler det sig at renovere frem for at rive ned og bygge nyt. Og det gælder alt fra enfamiliehuse til store offentlige byggerier. Det viser analyse, fra partnerskabet Renovering på Dagsordenen, som Arkitektforeningen er med i. Analysen er udarbejdet af Rambøll.

Gratis medlemsnetværk om arkitektur og verdensmål

Læs om netværket og meld dig til

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling er højaktuelle og udgør tilsammen et vigtigt fælles afsæt i den grønne omstilling. Med dette gratis medlemsnetværk undersøger vi, hvad arkitekter kan gøre for at hjælpe med at opnå dem.

Foto: Daniel Rasmussen og Copenhagen Media Hub

Verdenskongres for arkitekter

UIA World Congress Copenhagen 2023

Hovedstaden kommer på den anden ende, når verdens arkitekter kommer til kongres i juli 2023 for at tale arkitektur og verdensmål. Arkitektforeningen er vært for verdenskongressen for arkitekter: ”Sustainable Futures – Leave No One Behind” i 2023. Bag kongressen står partnerne: UIA (International Union of Architects), Arkitektforeningen, Det Kongelige Akademi, Arkitektur, Design, Konservering, Aarhus Arkitektskole samt Realdania Dreyers Fond og Bevica Fonden.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser