Bæredygtig udvikling

Arkitekters evne til at arbejde helhedsorienteret og tænke nye løsninger for fremtidens byer, bygninger og landskaber er en afgørende brik i den grønne omstilling. Find viden, værktøjer og inspiration nedenfor.

I Viborg har tegnestuerne EFFEKT transformeret en udtjent industribygning og skabt Street Mekka GAME. Foto: Rasmus Hjortshøj

Verdensmålsbarometer sikrer fokus på bæredygtighed

Kom i gang med at bruge Verdensmålsbarometeret

Verdensmålsbarometeret er et målbart redskab for bygherrer og rådgivere. Brug det tidligt i processen til at sikre fokus på bæredygtighed i byggeprogrammer samt i udbud- og konkurrenceprogrammer. Vi har udarbejdet barometeret sammen med Bygherreforeningen.

DGNB Diamant evaluerer arkitektonisk kvalitet

Hent publikationen

Bæredygtighed og arkitektonisk kvalitet er to sider af samme sag. Derfor har Arkitektforeningen været med til at udvikle DGNB Diamant, som tildeles byggerier af høj arkitektonisk kvalitet.

Analyse: Renovering gavner klima og økonomi

Læs analysen

Klimamæssigt – og i de fleste tilfælde også totaløkonomisk – betaler det sig at renovere frem for at rive ned og bygge nyt. Og det gælder alt fra enfamiliehuse til store offentlige byggerier. Det viser analyse, fra partnerskabet Renovering på Dagsordenen, som Arkitektforeningen er med i. Analysen er udarbejdet af Rambøll.

SDG-netværk sætter fokus på arkitektur og verdensmål

Læs om netværket og meld dig til

Vil du være med til at drøfte, hvordan arkitekterne kan spille en rolle for at indfri FNs 17 verdensmål? Er nogle mål vigtigere end andre? Og hvad skal Arkitektforeningen gøre nu og frem mod 2023 for at opnå målene?

Foto: Daniel Rasmussen og Copenhagen Media Hub

Verdenskongres for arkitekter

UIA World Congress Copenhagen 2023

Hovedstaden kommer på den anden ende, når verdens arkitekter kommer til kongres i juli 2023 for at tale arkitektur og verdensmål. Men også resten af landet kan berede sig på at få besøg. Arkitektforeningen er vært for UIAs verdenskongres for arkitekter i 2023.

Vi sætter pris på bæredygtig renovering

Læs om Renoverprisen

Arkitektforeningen udpeger fagdommere til Renoverprisen. Prisen uddeles hvert år til landets bedste renoveringsprojekt. Målet er at vise, at god renovering både forlænger levetiden for bygninger og har en positiv betydning for både klimaet, livskvaliteten og samfundsøkonomien.

Arkitekturens Dag 2021 – fokus på nye forbindelser til natur

Se eller gense højdepunkterne

Garden Cities 2.0, biobaserede materialer og fremtidens grønne byer. Under Arkitekturens Dag 2021 lagde Arkitektforeningen hus til morgenopråb, samtaler og debat om årets tema ‘nye forbindelser til natur’.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser