Bæredygtig udvikling

Arkitekters evne til at arbejde helhedsorienteret og tænke nye løsninger for fremtidens byer, bygninger og landskaber er en afgørende brik i den grønne omstilling. Find viden, værktøjer og inspiration nedenfor.

Feldballe Friskole på Djursland er opført af biobaserede materialer. Projektet er udviklet af Henning Larsen i samarbejde med EcoCocon. Foto: Rasmus Hjortshøj, COAST
NATUR – MATERIALER – TRANSFORMATION

Kloden kalder!

Agenda Earth er et tværfagligt projekt for en bæredygtig udvikling af vores fysiske rum og lovgivningsmæssige rammer. Følg med, når vi lancerer arrangementer, åbne calls m.m.

Verdensmålsbarometer sikrer fokus på bæredygtighed

Verdensmålsbarometeret er et dialogredskab for bygherrer og rådgivere. Brug det tidligt i processen til at sikre fokus på bæredygtighed i byggeprogrammer samt i udbud- og konkurrenceprogrammer. Vi har udarbejdet barometeret sammen med Bygherreforeningen.

Gratis medlemsnetværk om arkitektur og verdensmål

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling er højaktuelle og udgør tilsammen et vigtigt fælles afsæt i den grønne omstilling. Med dette gratis medlemsnetværk undersøger vi, hvad arkitekter kan gøre for at hjælpe med at opnå dem. Foto: Karens Minde Aksen i Københavns Sydhavn. Arkitekt: Schønherr. Foto: Schønherr/Thomas Hjorth Vesterbæk og Jens Juul Thiis Knudsen

Guide til nyere dansk arkitektur

Læs om 60 danske projekter, som bidrager til FN’s Verdensmål

International guidebog præsenterer 60 nyere danske arkitekturprojekter, som hver på deres måde bidrager til at opbygge stærkere lokalsamfund, forbedre sundhed og livskvalitet, håndtere klimaforandringerne og udfordre vores forbrug af jordens ressourcer. Guidebogen er udgivet af Arkitektforeningen i anledning af UIA Verdenskongressen for Arkitekter 2023.

Analyse: Renovering gavner klima og økonomi

Klimamæssigt – og i de fleste tilfælde også totaløkonomisk – betaler det sig at renovere frem for at rive ned og bygge nyt. Og det gælder alt fra enfamiliehuse til store offentlige byggerier. Det viser analyse, fra partnerskabet Renovering på Dagsordenen, som Arkitektforeningen er med i. Analysen er udarbejdet af Rambøll.

DGNB Diamant evaluerer arkitektonisk kvalitet

Bæredygtighed og arkitektonisk kvalitet er to sider af samme sag. Derfor har Arkitektforeningen bidraget til at udvikle DGNB Diamant, som tildeles byggerier af høj arkitektonisk kvalitet. Foto: Skæring Bæk af RUBOW Arkitekter. Foto: Thomas Lindblad.

Brug din arkitektfaglighed til at gøre en forskel

Samarbejde med Arkitekter Uden Grænser

Arkitektforeningen har siden sommeren 2023 arbejdet tæt sammen med Arkitekter Uden Grænser. Formålet er, at de to foreninger lærer af hinandens viden og erfaringer, støtter hinandens arbejde og opbygger fælles synergier.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser