Fagets vilkår

Arkitektforeningen arbejder for at sikre gode rammer for arkitektfaget. Ved at sætte ord på, hvordan arkitekturen skaber værdi for samfundet. Ved at understøtte vilkårene for konkurrencer og udbud. Og ved hjælp af målrettede tiltag, som gør det nemmere for nyetablerede tegnestuer at slå igennem.

Transformationsprojekt for Bikubenfonden på Thoravej 29 i København. Projekt af Pihilmann Architects.

Arkitektur er en kunstnerisk og akademisk disciplin i en branche, hvor konkurrencen er hård, og projekter involverer mange parter. Som en del af byggebranchen er arkitekturen også reguleret af love som bl.a. BR18 og udbuds- og konkurrencereglerne. Og ikke mindst er arkitektfaget og byggeriet præget af stærke traditioner, kulturer og normer, som udfordres og udvikles af nye krav til bæredygtighed, diversitet og ligestilling og af nye generationer og tilgange.​

Sådan arbejder vi for at styrke arkitektfagets vilkår

Som standsforening arbejder Arkitektforeningen for at fremme en tidssvarende kultur og løfte faglige debatter – herunder de rammebetingelser, der har betydning for fagets udvikling og fremme af arkitektonisk kvalitet.​

Vi sætter ord på, hvordan arkitekturen skaber værdi for samfundet, arbejder for bedre vilkår for konkurrencer og udbud og udvikler målrettede tiltag, som gør det nemmere for nyetablerede tegnestuer at vinde fodfæste.

Projekt START – matchmaking med kommuner

Med Projekt START vil Dreyers Fond og Arkitektforeningen gøre det nemmere for vækstlagets tegnestuer at komme ind på markedet. Ved at matche nyetablerede talenter med konkrete opgaver i kommunerne er målet, at begge parter skal få øjnene op for samarbejdets muligheder.

Netværk og promovering af vækstlaget

For at synliggøre vækstlagstegnestuernes potentiale og skabe en fælles platform for dialog driver Arkitektforeningen dette netværk, som er målrettet nyetablerede tegnestuer. Netværket er et forum, hvor du som tegnestue kan drøfte muligheder og udfordringer med andre, som sidder med de samme problemstillinger eller allerede har knækket noget af koden.

Strategisk rådgivning og konkurrencer

Arkitektforeningen arbejder med arkitekt- og plankonkurrencer på et højt fagligt niveau, og det har vi gjort siden 1907. Vi tilbyder strategisk rådgivning, undervisning og netværk, og vi har et unikt fagdommerkorps.

Et grønnere og enklere BR18

Unødig kompleksitet og højere omkostninger til dokumentation går ud over den arkitektoniske kvalitet og fordyrer byggeriet. Det er nogle af konsekvenserne af Bygningsreglementet (BR18). Arkitektforeningen arbejder for en snarlig revision af BR18 og anbefaler, at reglementet opdeles, så det tager hensyn til byggeriets størrelse og kompleksitet.

Foto: Ørsteds Haver af tegnestuen LOKAL. Foto: Hampus Berndtson

En stor arkitektfamilie

Hvem er hvem i arkitektfamilien?

Vi er heldigvis mange, der kæmper for den arkitektoniske kvalitet. Men feltet af aktører i branchen kan opleves uoverskueligt. Få overblik over, hvem der er hvem i arkitektfamilien.

Se listen