Planlægning

Klimaforandringer og social skævvridning mellem by og land er udfordringer, der også skal løses på regionalt niveau. Arkitektforeningen arbejder derfor for at få genindført et regionalt planlægningsniveau. Den danske tradition for fysisk planlægning er en styrke, og planloven skal også i fremtiden være et solidt redskab, der forbedrer samfundet og højner velstand og kvalitet for alle.

Landgangen i Esbjerg af COBE. Esbjerg Kommune vandt Byplanprisen i 2018 for forbindelsen mellem havn og by.
Vil du vide mere?

Martin Yhlen

Politisk konsulent

myh@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningen arbejder for, at det regionale planlægningsniveau mellem stat og kommune, som forsvandt ved strukturreformen i 2007, bliver genintroduceret.

Dette var blandet andet et tema i forbindelse med Arkitektforeningens politiske interessevaretagelse ved Folketingsvalget 2019.

Arkitektforeningen har i 2019 stillet det åbne spørgsmål om Danmark, i lighed med Sverige, skal have en Rigsarkitekt.

Ny national arkitekturpolitik

Arkitektforeningen arbejder samtidig for, at Danmark får en ny national arkitekturpolitik. Den seneste ’Mennesker i Centrum’ er fra 2014. Ved regeringsskiftet i sommeren 2019 var dette et tema i Arkitektforeningens henvendelse til den nytiltrådte kulturminister og vi vil fortsætte med at lægge pres på regeringen for at opdatere arkitekturpolitikken.

Vil du vide mere?

Martin Yhlen

Politisk konsulent

myh@arkitektforeningen.dk

Fart på kommunal arkitekturpolitik

Vi arbejder for flere og bedre arkitekturpolitikker

Gennem et ambitiøst projekt sætter vi fokus på arkitekturpolitik i kommunerne. Målet er, at flere kommuner får redskaber til at bruge arkitektur som politisk værktøj.

Byplanprisen

Vi sætter pris på god planlægning

Sammen med Dansk Byplanlaboratorium uddeler Arkitektforeningen Byplanprisen til en kommune, en region eller en organisation, som har gjort en særlig indsats for at fremme gode og smukke bymiljøer og landskaber.

Søger du råd?

Få hjælp til arkitekturpolitik

Vi tilbyder gratis strategisk rådgivning til kommuner, der vil have hjælp til at udvikle en arkitekturpolitik.