De unge vilde

Arkitektforeningens wildcard-ordningen sætter spot på de unge arkitektvirksomheder og gør det nemmere at invitere nyetablerede virksomheder med til de mindre opgaver og indbudte arkitektkonkurrencer.

Vi arbejder for mangfoldighed og diversitet i arkitektfaget og har derfor særligt fokus på unge arkitektvirksomheder, der har et stort potentiale, men endnu ikke er slået igennem i offentligheden. Konkret arbejder vi på at gøre det nemmere at invitere nyetablerede virksomheder med til mindre opgaver og indbudte arkitektkonkurrencer.

Dette sker blandt andet i Wildcard-ordningen. Betegnelsen wildcard kendes fra bl.a. sportens verden, hvor arrangøren kan give tilladelse til at deltage i en konkurrence uden at skulle kvalificere sig på normal vis.

Som bygherrer kan du med Wildcard-ordningen invitere arkitektvirksomheder, der er i etablerings - eller opbygningsfasen, med til at forme dit projekt. Det er en sikker – og afprøvet – model for at bringe de nyeste tendenser og ideer ind i udviklingen af dit projekt. Samtidig understøtter du med brug af Wildcard-ordningen vækstlaget af arkitekter, der skal forsætte traditionen med at udvikle nyskabende arkitektur og sikre den høje arkitektoniske kvalitet, Danmark er kendt for i hele verden.

Wildcard-ordningen er først og fremmest en synlig platform for nyetablerede arkitektvirksomheder, derudover tilbydes rådgivning, mentorordning, kompetenceudvikling og netværk.

Første wildcard-konkurrence afholdt i 2016 om byhus i Aarhus
Arkitektforeningen gennemførte i 2016 sin første wildcard-konkurrence med 7 wildcards. En dansk ejendomsinvestor ønskede at få wildcards til at give et bud på renovering af et byhus i hjertet af Aarhus. Konkurrencen blev en stor succes for både arkitekter og bygherre. Læs mere her.

Foto: Konkurrenceforslag fra wildcard-deltager: MATTERS v. Lotte Rønne, arkitekt MAA og Marie-Louise Holst, arkitekt MAA

Senest redigerede profiler

Galmstrup Ltd. 70 Brooksbys Walk, E96DA London
Tlf +44 (0) 7756682988, E-mail info [at] galmstrup [dot] com
Opdateret 28.11.2017
Linda Juul Johansson E-mail juuljohansson [at] gmail [dot] com
Opdateret 21.7.2017
SQ1- SquareOne Kirsten Walthers Vej 9, 2500 Copenhagen
Tlf +54 53466842, E-mail studio [at] sq-1 [dot] dk
Opdateret 30.6.2017
Folk Arkitekter ApS Ryesgade 19A, 3. sal, 2200 København N
Tlf +45 26466964, E-mail mh [at] folkarkitekter [dot] dk
Opdateret 3.5.2017
Ax, Wolthers, Jensen Arkitekter Aps Nyhavn 63B, 2. sal, 1051 København K.
Tlf 30118096, E-mail david [at] axwolthersjensen [dot] com
Opdateret 10.1.2017