Kastrup: Oplev Vilhelm Lauritzens lufthavnsterminal

Normalt siger man, at lufthavnsterminaler er ikke-steder. De ligner hinanden og kunne ligge alle steder. Men sådan er det ikke med Vilhelm Lauritsens lufthavnsterminal fra 1939. Bygningen er et hovedværk i den nordiske funktionalisme og internationale modernisme og er i høj grad sit eget helt unikke sted. I kølvandet på Arkitekturens Dag, den 12. oktober, kan du komme på besøg i den unikke bygning.

Foto: The Danish Club

Tidspunkt:

12 oktober kl. 17.00

Sted:

Københavns Lufthavn, Vilhelm Lauritzens Alle 1, 2770 Kastrup

Arrangeret af:

The Danish Club

The Danish Club byder indenfor i Vilhelm Lauritzens fredede terminal

Vi har fået mulighed for at besøg den ikoniske bygning, der blev opført i 1939 og var Københavns Lufthavns første terminal. Terminalen blev i sensommeren 1999 flyttet til sin nuværende placering.

Arkitekt Vilhelm Lauritzens lufthavnsterminal fra 1939 anses for et hovedværk i den nordiske funktionalisme og internationale modernisme. Terminalen var Københavns Lufthavns første egentlige passagerterminal, der var i brug fra 1939 til indvielsen af den nuværende Terminal 2 i 1960.

‘Terminalen blev i sensommeren 1999 flyttet den sydvestlige del af lufthavnen ved Maglebylille. I 2000 genåbnede terminalen i sin oprindelige skikkelse og er i dag fredet og benyttes bl.a. i dag til modtagelse af særlige gæster i lufthavnen som f.eks. statsoverhoveder.

Tag med og hør VIP-ansvarlig Hans Nordbæk Rasmussen fortælle om bygningens fantastiske historie, anvendelse og om, hvad der sker, når mennesker går sammen om at bevare.

I 1999 lå den gamle terminal i vejen for lufthavnens udbygningsplaner. Terminalen var blevet erklæret for bevaringsværdig, så derfor valgte man den spektakulære løsning at flytte terminalen til et hjørne af lufthavnsarealet. En nat i september 1999 blev hele bygningen flyttet på sammenkoblede blokvogne 3,8 km over forpladsen og startbanerne til sin nuværende placering. Vilhelm Lauritzen Arkitekter ydede arkitektbistand i forbindelse med renoveringen, restaureringen og genskabelsen af den oprindelig bygning.

Pris/pr. person

• Medlemmer af The Danish Club: 145,- kr. (ex gebyr)
  • Ikke-medlemmer af The Danish Club: Gæster 300- kr. (ex gebyr)

The Danish Club er et univers af unikke oplevelser i arkitekturen, haverne og kunsten. Missionen med The Danish Club er at skabe begejstring, viden og tilgængelighed til Danmarks unikke og nogle gange hemmelige steder. Læs mere her