Internationalt

Arkitektforeningen deltager i internationale arkitekturfaglige samarbejder. Her kan du se hvilke.

Norwegian Wild Reindeer Centre: Snöhetta. Foto: Roger Brennhagen

ACE – den europæiske arkitektforening

Arkitektforeningen er sammen med Danske Arkitektvirksomheder medlem af Architects’ Council of Europe (ACE) og deltager i flere af ACE’s arbejdsgrupper om blandt andet uddannelse og forskning, miljøspørgsmål, konkurrencer og udbud.

ACE’s formål er at fremme arkitekturens vilkår, kvalitet og synlighed i de europæiske lande i forhold til EU. ACE gennemfører sammenlignende analyser og deltager i diverse samarbejder på tværs af landene. ACE spiller en meget betydningsfuld rolle i forhold til at sikre kvaliteten af indholdet, varigheden og den direkte gensidige anerkendelse af arkitektuddannelserne i alle medlemslandene.

UIA – den internationale arkitektforening

Arkitektforeningen er også medlem af Union Internationale des Architectes (UIA), som er den internationale arkitektforening UIA. Her er Arkitektforeningen en del af den nordiske sektion inden for UIA sammen med de finske, islandske, norske, færøske og svenske arkitektforeninger. Frem til næste generalforsamling i Rio i 2020 er Danmark ordfører for den nordiske sektion.

UIA er stiftet i 1948 med det formål at skabe et fælles forum for verdens arkitekter. UIA er en NGO i forhold til FN og har dermed en stemme til at fremme arkitekturens væsentlige rolle i forbindelse med at skabe de gode løsninger til verdens befolkning.

UIA har fire arbejdende kommissioner: design competitions, professional practice, education og de 17 sustainable development goals og et antal arbejdsprogrammer. Arkitektforeningen er aktivt repræsenteret i flere fora.

UIA er opdelt i fem regioner med en bestyrelse i hver. Natalie Mossin, KADK, er medlem af bestyrelsen for region 1, som er Europa. Den amerikanske arkitekt Thomas Vonier er præsident frem til generalforsamlingen i juli 2020.

UIA afholder hvert tredje år verdenskongressen, som typisk samler 10-15.000 arkitekter fra hele verden. Senest var Verdenskongressen i Seoul i 2017, og næste gang er det i Rio de Janeiro, Brasilien, den 17-23. juli 2020.

Kort om UIA

UIA står for Union Internationale des Architectes og blev stiftet i 1948.

UIA er NGO i forhold til FN.

UIA holder verdenskongres hvert tredje år. I 2023 er det i København.

Ungdomsboliger på Dortheavej: BIG. Foto: Rasmus Hjortshøj, COAST

UIA 2023

Hele verdens arkitekter kommer til København

I 2023 skal de nordiske arkitektforeninger være værter for verdenskongressen i København.