Hvem kan blive MAA?

Som arkitekt MAA bliver du en del af et professionelt fællesskab, og du vedligeholder din faglighed. Med et medlemskab giver du arkitekturen en stemme og giver dit bidrag til en synliggørelse af arkitekturens betydning for samfundet.

Foto: Alonso Mayo

Lena McNair

Medlemschef

lm@arkitektforeningen.dk

Hvem kan blive MAA?

Et medlemskab af Arkitektforeningen giver dig den beskyttede titel ‘arkitekt MAA’. MAA står for ‘Medlem af Akademisk Arkitektforening’.

I Danmark kan alle kalde sig arkitekt. Derfor er titlen MAA et kvalitetsstempel, da den kræver en kandidatuddannelse fra en dansk eller EU-anerkendt international arkitektskole.

De fleste af Arkitektforeningens medlemmer har taget afgang fra enten Det Kongelige Akademi | Arkitektur, Design, Konservering eller Arkitektskolen Aarhus og bærer titlen cand.arch. Det er anerkendte arkitektuddannelser iht. EU-direktiv 2005/36/EF, der handler om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser.

Har du en anden uddannelsesbaggrund?

Arkitektforeningen har også medlemmer med internationale arkitektuddannelser og medlemmer med en anden, men relevant faglig baggrund – for eksempel som konstruktører eller afgængere fra Aalborg Universitet. Her er der tale om uddannelser, der ikke er EU-anerkendt som arkitektuddannelser, og derfor kræver det en særlig medlemsansøgning at blive optaget som MAA. Sådan søger du om optag.

Lena McNair

Medlemschef

lm@arkitektforeningen.dk

Søg om medlemskab med en anden faglig baggrund

Mange veje fører til arkitektfaget, og i Arkitektforeningen byder vi også professionelle velkommen, som har en relevant faglighed uden at være uddannet fra en EU-anerkendt Arkitektskole.

Søg om medlemskab

Vil du gerne være medlem af Arkitektforeningen, men har du en anden uddannelse end arkitekt eller ikke er uddannet fra en EU-anerkendt arkitektuddannelse, kan du som færdiguddannet søge om optagelse. Du ansøger med et portfolio-materiale, der vurderes af fagmedlemmer i Arkitektforeningens Optagelses- og kvalifikationsnævn. Bliver ansøgningen godkendt, kan du blive medlem af Arkitektforeningen og får retten til at kalde dig for ‘arkitekt MAA’.