Hvem kan blive MAA?

Som arkitekt MAA bliver du en del af et professionelt fællesskab, og du vedligeholder din faglighed. Med et medlemskab giver du arkitekturen en stemme og giver dit bidrag til en synliggørelse af arkitekturens betydning for samfundet.

Foto: Alonso Mayo

Et medlemskab af Arkitektforeningen giver dig den beskyttede titel ‘arkitekt MAA’, der står for ‘Medlem af Akademisk Arkitektforening’. I Danmark kan alle kalde sig arkitekt. Derfor er titlen ‘MAA’ et kvalitetsstempel, da den kræver en kandidatuddannelse fra en dansk eller EU-anerkendt international arkitektskole.

De fleste af Arkitektforeningens medlemmer har taget afgang fra enten Det Kongelige Akademi | Arkitektur, Design, Konservering eller Arkitektskolen Aarhus og bærer titlen cand.arch. Det er anerkendte arkitektuddannelser iht. EU-direktiv 2005/36/EF, der handler om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser.

Har du en anden uddannelsesbaggrund?

Arkitektforeningen har også medlemmer med internationale arkitektuddannelser og medlemmer med en anden, men relevant faglig baggrund. Det er for eksempel konstruktører eller afgængere fra Aalborg Universitet. Her er der tale om uddannelser, der ikke er EU-anerkendt som arkitektuddannelser, og derfor kræver det en særlig medlemsansøgning.

Hvis du gerne vil være medlem af Arkitektforeningen, men har en anden uddannelse end arkitekt eller ikke er uddannet fra en EU-anerkendt arkitektuddannelse, kan du som færdiguddannet søge om optagelse.

Her ansøger man med et portfolio-materiale, der bliver vurderet af nævnets fagmedlemmer. Hvis ansøgningen bliver godkendt, kan man blive medlem af Arkitektforeningen og få ret til at kalde sig ‘arkitekt MAA’.

Søg om medlemsskab med en anden baggrund

Mange veje fører til arkitektfaget, og i Arkitektforeningen byder vi også professionelle velkommen, som har en relevant fagligheden uden at være uddannet fra en EU-anerkendt Arkitektskole.

Søg om medlemskab
Filtrér: Arkitektforeningen