København: Foredrag om atmosfære på Arbejdermuseet

Festsalen på Arbejdermuseet rummer en helt særlig atmosfære – det kan de fleste både mærke og se. Men hvad består atmosfære egentlig af? I anledning af Arkitekturens Dag har Arbejdermuseet inviteret professor og arkitekt Christoffer Harlang, Det Kongelige Akademi, til at tale om det uhåndgribelige atmosfærebegreb.

Arbejdermuseets festsal er nyrestaureret af Lundgaard & Tranberg Arkitekter. Foto: Arbejdermuseet

Tidspunkt:

Den 3. oktober, kl. 17-18.30

Sted:

Arbejdermuseet, Rømersgade 22, København K

Arrangeret af:

Arbejdermuseet

Fyraftensforedrag: Hvad er atmosfære egentlig?

Festsalen på Arbejdermuseet rummer en helt særlig atmosfære – det kan de fleste både mærke og se. Men hvad består atmosfære egentlig af? I anledning af Arkitekturens Dag har Arbejdermuseet inviteret professor og arkitekt Christoffer Harlang til at oplyse os udi det uhåndgribelige atmosfærebegreb.

Vi spørger, hvor atmosfæren kommer fra: Er den skabt af de arkitektoniske rammer? Skyldes den vores iscenesættelse af Festsalen som et historisk rum? Eller er atmosfære noget, der opstår i mødet mellem gæsten og rummet og mellem menneskerne selv?

Undervejs får du indblik i den nyrestaurerede festsals detaljer samt arbejderbevægelsens smag og idealer, når det kom til arkitektur og dekorationer ind til 1913.

Christoffer Harlang vil også afsløre, hvornår arbejderbevægelsen endelig fik egne meninger om god indretning og ordentlig arkitektur.

I anledning af Arkitekturens Dag er billetprisen til Arbejdermuseet nedsat til 110 kr.