Varde: Uddeling af Varde Bevaringspris 2021

Medlemmer af Bevaringsforeningen for Varde samt enhver interesseret indbydes hermed til et arrangement omkring uddelingen af Bevaringsprisen 2021.

Varde Museum, Lundevej 4

Tidspunkt:

01.10.2021 Kl. 14.00

Sted:

Lundvej 4, 6800 Varde

Arrangeret af:

Bevaringsforeningen for Varde og Varde Kommune

Årets bevaringspris går til Varde Museum

Bygningen er opført efter tegninger af arkitekt kgl. Bygningsinspektør Thorvald Jørgensen i 1914 (hovedbygningen) og sidefløjene i 1918. Kustodebygningen (også Th. Jørgensen) blev opført 1926. I 1968 blev der tilføjet en udstillingsfløj mod syd. Bygningen anvendes i dag som administrationsbygning for Vardemuseerne.

Stilen er nybarok med nyklassicistiske indslag. Smukt rødstensmurværk i krydsforbandt med hvide friser, lisener og trukket gesims. ”Københavnertag af røde falstagsten og overgangsgesims af hvidmalet træ. Fint detaljerede vinduer og elegante kviste af træ. Inddækninger af bly og render og nedløb af zink. Materialeholdningen er stærkt inspireret af ”Bedre byggeskik” bevægelsen der blev officielt stiftet i 1915.

Bygningskomplekset fremstår i dag stort set som efter tilbygningen i 1968. Der er dog blevet fjernet et par skorstene og tilføjet enkelte tagvinduer.

Bevaringsprisen gives for den samvittighedsfulde vedligeholdelse af bygningens ydre, herunder ikke mindst de fine vinduer og de smukt plejede omgivelser.

Arrangementet

Vi mødes ved ejendommen Lundvej 4, 6800 Varde.

Efter uddelingen er Varde Kommune vært ved en kop kaffe og arkitekt MAA Anker Ravn Knudsen, vil gennemgå nogle af de indstillede/besigtigede ejendomme og især Lundvej 4, Varde

Alle er velkomne.

Arkitekturens Dag i hele landet

Find et arrangement nær dig

Over hele Danmark bruger kommuner, tegnestuer, kulturinstitutioner og organisationer Arkitekturens Dag til at invitere til arrangementer og oplevelser, som fejrer arkitekturen og sætter fokus på nye forbindelser til natur.

Find et arrangement nær dig
Filtrér: Arkitektforeningen