MATERIALER

Byggeriet står for 35 procent af al affald, og sammen med produktionen af byggematerialer udgør det, ifølge Bolius, 10-15 procent af Danmarks CO2-udledning. Derfor er der akut behov for at undersøge, udvikle og eksperimentere med biogene og genanvendelige materialer i samarbejde mellem arkitekter, materialeproducenter, kunstnere, bygherrer mfl.

Hempcrete. Fra udstillingen Reset Materials sommer/efterår 2023 i Copenhagen Contemporary (CC). Foto: Hampus Berndtson.jpg

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

For at reducere byggeriets klimaaftryk er der behov for udvikle-  og opskalere brugen af  genanvendte og lokale, fornybare materialer i den gængse byggeskik. I 2023 undersøgte projektet #MATERIALER, og den deraf følgende udstilling Reset Materials – Towards Sustainable Architecture, derfor potentialet i en række biogene og genavendte materialer, som blev udstillet på Copenhagen Contemporary.

Projektet MATERIALER fortsætter som en del af Agenda Earth og lanceres i foråret 2024 med en fase to.

Målet med projektet er at styrke arkitekter og beslægtede aktører, der med høj motivation og en veludviklet materiale- og detaljesans formår at udvikle brugbare løsninger af høj arkitektonisk kvalitet. Og som en vigtig del af projektet vil viden, erfaringer og resultater blive delt med resten af branchen.

I spidsen for projektet står Sidsel Gelting Hodge, projektleder og fagkonsulent i Arkitektforeningen.

Sidsel Gelting Hodge

Fagkonsulent

sgh@arkitektforeningen.dk

Om Agenda Earth

I efteråret har Arkitektforeningen i samarbejde med Dreyers Fond lanceret udviklingsprojektet Agenda Earth. Projektet kobler arkitektfaglige og juridiske kompetencer, der sammen skal genere ny viden, skubbe til både kulturelle og lovgivningsmæssige barrierer og skabe nye svar og billeder på, hvordan det byggede miljø kan bidrage effektivt til den grønne omstilling af samfundet. Det vil løbende udmønte sig i arrangementer, debatter, udstillinger, eksempelsamlinger, anbefalinger m.m. inden for projektets tre spor: NATUR, MATERIALER og TRANSFORMATION.

Men Agenda Earth er også en overordnet dagsorden, som de fleste aktører i samfundet i stadig højere grad forholder sig til praktisk som eksistentielt, ikke mindst de forskellige fagfolk, som vil være knyttet til projektet. Dem vil vi løbende opfordre til at dele deres tanker, inspirationer eller nye indsigter i en klumme.

Foto: Hampus Berndtson

Reset materiale – Towards Sustainable Architecture

I sommeren 2023 udstillede 10 hold bestående af arkitekter, kunstnere og producenter eksperimenterende nye biogene og genanvendelige materialer i den anmelderroste udstilling Reset Materials.

Se mere
Filtrér: Arkitektforeningen