Priors Hus

Priors Hus i Ærøskøbings bymidte, som er skånsomt restaureret af Realdania og kan lejes af Arkitektforeningens medlemmer. Sovepladser til 7 personer.

Foto: Helene Høyer Mikkelsen
Information om ledige uger og udlejning

Hanne Vestergaard

Udlejnings- og arrangementskoordinator

hv@arkitektforeningen.dk

Priors Hus er blevet fint restaureret af Realdania. Der er varme i gulvet og internet, så uanset årstid vil man nyde et ophold i Priors Hus i Ærøskøbing på Ærø.

Ophold i Priors Hus er populært, og udlejningen af huset på Ærø i 2020 er i fuld gang. Der er alt optaget i juli/august og få ledige uger i maj og juni. Desuden gode priser i efterårs- og vintermånederne.

Praktiske oplysninger

Lejeperioden strækker sig fra fredag kl. 15.00 – næste fredag kl. 11.00.

Huset indeholder 7 sovepladser: to soveværelser (med hver 1 db. seng) samt en stor og en lille alkove (længde ca. 170 cm). Huset er fuldt møbleret og forsynet med almindeligt udstyr (TV, internet, ovn, opvaskemaskine, vaskemaskine og støvsuger). Priors Hus har fået indlagt fjernvarme med gulvvarme i teglgulve til helårsbrug. Husdyr må ikke medbringes.

Lejerne skal selv medbringe sengelinned, håndklæder, viskestykker etc.

El- og vandforbrug er inkluderet i lejen.

Priser pr. uge fra 3.500 kr til 7.000 i højsæsonen
(priserne er inkl. slutrengøring.)

Se hvilke dage du kan leje Priors Hus (Kalenderen opdateres i øjeblikket)

Find ledige uger

Information om ledige uger og udlejning

Hanne Vestergaard

Udlejnings- og arrangementskoordinator

hv@arkitektforeningen.dk

Om Priors Hus

1690

Priors Hus er opført i 1690 og derved det næstældste hus i Ærøskøbing. Her er hyggelige alkover, historiske detaljer men også alle moderne bekvemmeligheder, der giver mulighed for en afslappet ferie.

Indretningen bærer præg af, at det var sømænd, som beboede stedet. Et tydeligt tegn på dette er de hollandske fliser, der beklæder alkoverummet og tilsvarende bag kakkelovnen i forstuen. Men også de hjembragte souvenirs vidner om stedets tilknytning til de syv verdenshave.

1917

I 1917 overtog arkitekt Alexis J. Prior stedet og lod det gennemgå en omfattende restaurering med stor respekt for husets oprindelige inventar og udseende. Hoveddøren er et godt eksempel på dette. Den står ganske uberørt siden 1690, hvor hverken maling eller olie har været en nødvendighed efter dørens oprindelige behandling med okseblod.

1974

Prior testamenterede huset til Akademisk Arkitektforening i 1974, hvor det igen gennemgik en større istandsættelse. Siden da har foreningens medlemmer haft mulighed for at feriere i denne unikke bolig fra fortiden. I dag er huset udstyret med moderne bekvemmeligheder som rindende vand, elektricitet og hårde hvidevarer – om end godt gemt af vejen, så det ikke forstyrrer helhedsoplevelsen af den museale bolig.

2016

I 2016 solgte vi boligen til Realdania By & Byg, som har indlemmet det i sin samling af historiske huse – med aftale om udlejning, så vi også fremover kan leje huset til medlemmer.