Om Arkitekten

Arkitekten er et kritisk øje og en uafhængig stemme. Vores ambition er at skabe et åbent og undrende fagmedie; et medie, der kontinuerligt bygges videre på, og som ikke hviler i sin form. Vi vil formidle stof fra fagets allerinderste kerne og folde historier ud i verden, så andre fag inviteres ind. Vi vil fodre nysgerrigheden og finde stof uden for det umiddelbare synsfelt. Arkitekten er et fagligt mødested.

Arkitektur er et samfundsanliggende. En æstetisk opgave. Et teknologisk og funktionelt ansvarsområde. Et interdisciplinært projekt. Alle kan se og opleve arkitektur. God arkitektur og planlægning gør en forskel, og vi vil være med til at gøre kvaliteterne nærværende. Det handler ikke om at ‘fortælle den gode historie’ om arkitektur. Det handler om, at faget skal have et levende mødested, hvor vi kan diskutere, hvad det er, vi laver. Faglig kritik bygger vores fag op. Vi vil kaste lys over de blinde vinkler, og sammen med læserne vil vi forundres og fejre det bedste, faget kan frembringe. Formidlet i billeder, tegninger, lyd og ord.

Arkitektens historie

Arkitekten har i sin 120-årige historie dokumenteret arkitektfagets udvikling og paradigmeskift, lagt sider til ophedede debatter mellem fagfæller, kritik af ny arkitektur, formidling af konkurrencer og viderebragt vigtige impulser ude fra verden. Fra boligkrise, havebyer og planlov over brutalisme, ungdomsoprør og tæt-lav-bevægelsen til renderingskritik og digital fabrikation. Bladets spalter, billeder og tegninger er et sammenhængende dokument over fagets Zeitgeist gennem tiden.

Om redaktionen

Martin Keiding er ansvarshavende chefredaktør, arkitekt MAA og ansvarlig for udvikling, redaktion og tilrettelæggelse af Arkitekten og Arkitekten.dk. Han er desuden bogredaktør og har bidraget til en lang række fagbøger. Herudover er Martin Keiding beskikket censor ved Kunstakademiets Arkitektskole og ved Arkitektskolen Aarhus. Martin Keiding er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i København. Han har arbejdet på en række danske og spanske tegnestuer og var chefredaktør på Arkitektur DK fra 2001 til 2011.

Albert Algreen-Petersen er redaktør, arkitekt MAA og ph.d. Sammen med chefredaktøren står han for udvikling, redaktion og tilrettelæggelse af Arkitekten og arkitekten.dk. Albert Algreen-Petersen er udannet arkitekt fra Det Kongelige Akademi i København og fra École Supérieure d’Architecture Paris-Malaquais i Frankrig. Han er tildelt ph.d.-graden fra Det Kongelige Akademi, hvor han har forsket og undervist i arkitektur og bygningskultur samt bidraget til flere publikationer. Herudover har han en baggrund som selvstændig arkitekt og som arkitekt i Københavns Kommune.

Marie Lindstad er redaktionssekretær og cand.scient.anth. fra Københavns Universitet. Som redaktionssekretær tager Marie Lindstad del i det redaktionelle arbejde. Hun har ansvaret for, at alt materiale trykt i tidsskriftet er konditionsmæssigt korrekt, og varetager desuden en bred vifte af koordinerende opgaver for redaktionen.

Arkitekten udgives af Akademisk Arkitektforening og udkommer 10 gange om året.

Redaktionen

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Albert Algreen-Petersen

Redaktør på Arkitekten

Arkitekt MAA og ph.d.

Marie Lindstad

Redaktionssekretær

Cand.scient.anth.

Pernille Scheuer

Redaktør

Arkitekten 06/21

Med Arkitekten 06/2021 afslutter vi i denne omgang temarækken Nyt Gammelt. Gennem projektanmeldelser, interviews og essays viser vi et arkitektfag, som med de rette betingelser evner at istandsætte, ombygge og udvide gammel arkitektur uden at forulempe det oprindelige. I sektion 1 bringer vi bl.a. anmeldelser af udstillinger om moderne ruiner på Peloponnes og Bjørn Nørgaards modellerede arkitektur samt boganmeldelser af arkitekturbegrebernes hjørnesten, Fleischers Arkitekturleksikon, og en ny udgivelse om tiden og manden, Svein Tønsager. Den tekniske sektion handler om lys, og her bringes artikler om lysrum, lysenergi og de benspænd en paragraf i Bygningsreglementet BR18 sætter for arkitektonisk belysning.

Køb magasinet
Filtrér: Arkitektforeningen