Priors Hus på Ærø

Priors Hus er opført i 1690 og derved det næstældste hus i  Ærøskøbing. Her er hyggelige alkover, historiske detaljer men også alle moderne bekvemmeligheder, der giver mulighed for en afslappet ferie.

Priors Hus netop blevet restaureret - og fra starten af maj 2018 er det igen muligt for medlemmer af Arkitektforeningen at leje sig ind på ferieophold i Priors Hus.
Læs mere om Priors Hus og restaureringsarbejdet her.

Indretningen bærer præg af, at det var sømænd, som beboede stedet. Et tydeligt tegn på dette er de hollandske fliser, der beklæder alkoverummet og tilsvarende bag kakkelovnen i forstuen. Men også de hjembragte souvenirs vidner om stedets tilknytning til de syv verdenshave.

I 1917 overtog arkitekt Alexis J. Prior stedet og lod det gennemgå en omfattende restaurering med stor respekt for husets oprindelige inventar og udseende. Hoveddøren er et godt eksempel på dette. Den står ganske uberørt siden 1690, hvor hverken maling eller olie har været en nødvendighed efter dørens oprindelige behandling med okseblod.

Prior testamenterede huset til Akademisk Arkitektforening i 1974, hvor det igen gennemgik en større istandsættelse. Siden da har foreningens medlemmer haft mulighed for at feriere i denne unikke bolig fra fortiden. I dag er huset udstyret med moderne bekvemmeligheder som rindende vand, elektricitet og hårde hvidevarer - om end godt gemt af vejen, så det ikke forstyrrer helhedsoplevelsen af den museale bolig.

I 2016 solgte vi boligen til Realdania By & Byg, som har indlemmet det i sin samling af historiske huse – med aftale om udlejning, så vi også fremover kan leje huset til medlemmer. Derudover skal huset kunne bruges som studiebolig for arkitektskolernes undervisning i bygningskultur, og endelig ønsker vi at tilbyde det som legatbolig for arkitekter eller billedkunstnere.

Praktiske oplysninger
Lejeperioden strækker sig fra fredag kl. 13.00 - næste fredag kl. 11.00.

Huset indeholder 7 sovepladser (2 opholdsstuer med 2 sovesofaer), to soveværelser (med 1 db. seng) + to dejlige alkover (længde ca. 170 cm). Huset er fuldt møbleret og forsynet med almindeligt udstyr (TV, DVD, ovn, støvsuger, strygejern og strygebræt). Priors Hus er el-opvarmet til helårsbrug. Husdyr må ikke medbringes.

Lejerne skal selv medbringe sengelinned, håndklæder, viskestykker etc.

Udover lejen betales et depositum på kr. 500, der refunderes, når nøglen er tilbageleveret.

El- og vandforbrug er inkluderet i lejen.

Priser pr. uge fra 3.500 kr.