ANNONCE

Køge Nord Station. Foto: Rasmus Hjortshøj

Kristine Annabell Torp

Arkitekt MAA og adjunkt på Det Kongelige Akademi

Glem alt om slidte, små ventesale, garneret med skrald fra den tilhørende 7-Eleven. Køge Nord Station sætter en helt ny standard for stationsarkitektur, når den bugter sig mega-elegant med sine 225 aluminiumsklædte meter over banelegemerne og den ottesporede motorvej. To minutter længere sydpå ligger Tesla Supercharger og er ikke længere strækningens frækkeste begivenhed. Men de hører på en måde sammen de to, fordi de peger på noget sømløst, smukt og fremtidigt, der alligevel er forankret i den lille lønmodtagers hverdag og drøm om en større sammenhæng den dag, hvor billige elbiler bliver hvermandseje. Køge Nord Station kommer da også til at være et tilbagevendende element i mange danskeres hverdag, eftersom cirka 90.000 passagerer forventes at passere stedet dagligt, hvoraf over 8.000 vil bruge stationen. Stationen forbinder den nye dobbeltsporede jernbane for højhastighedstog mellem København og Ringsted med S-togslinjen og motorvejen. Stationen er altså både knudepunkt for regionens pendlere og andre tilrejsende og samtidig del af den infrastrukturelle forbindelse med Europa, inklusive den kommende Femern-forbindelse.

Køge Nord Station honorerer smukt en forestilling om denne euro-futuristiske, infrastrukturelle konnektivitet. Der er noget ypperligt teknisk over måden, hvorpå stålbroen ‘sænker’ sine landgangsbroer med rulletrapper ned på perronerne. Her kan alle stige på, vel vidende at de derved gør, hvad de kan for at skåne deres medborgere i hovedstaden for en tidlig død forårsaget af luftforurening, idet bilerne efterlades på stationens tilhørende parkér og rejs-anlæg. Det er et fint anlæg med græsklædte cykelpavilloner, enkelt og stilfuldt møblement, og parkeringspladser omgivet af spæde træer. Kulturlandskabet og det sobre design giver en stor og dejlig kontrast til den ikoniske stationsbro, der får plads til at strække sig i al sin metalliske storslåethed. Jeg håber ikke, at planerne om et eventuelt tilhørende byggeri til klassisk rejsekonsum, som beskrives i konkurrenceoplægget, bliver gennemført. Selv om det kan være fint at købe en americano, dagens avis eller franske hotdogs, er der noget absolut frigørende i at stige op i Køge Nord Station blot for transitten.

Kristine Annabell Torp

Arkitekt MAA og adjunkt på Det Kongelige Akademi

Køge Nord Station

Nordstjernen, 4600 Køge
Arkitekter: Cobe og Dissing+Weitling
Bygherre: Banedanmark, DSB, Køge Kommune
Ingeniør: COWI
Landskabsarkitekt: Cobe
Hoved/Totalentreprenør: Bladt Industries
Opført: 2016-19

Udgivelse

Anmeldelsen blev udgivet første gang i Arkitekten 02/2020.

ANNONCE

Foto: Rasmus Hjortshøj
Snit. Tegning: Cobe og Dissing+Weitling

Indenfor mærkes en svag duft af træ. Et bugtende rum folder sig ud og gør opmærksom på sig selv og sin bevægelse gennem en taktil træforing med egetræslameller, der slynger sig elegant i takt med konstruktionens krumninger. Mod syd er lamellerne fortættet til en væg med et indbygget, lige så bølgende siddemøbel og små, forskudte udkigsvinduer. Idet lamellerne sømløst går over i loft, tynder de ud, før de mod nord giver plads til et gennemgående panoramavindue, der strækker sig langs hele nordsiden. Her strømmer dagslyset ind gennem bygningens stålkonstruktioner og skaber et fantastisk samspil med den spektakulære – og alligevel enkle – brug af kunstbelysning, hvor armaturerne sidder som striber ind imellem trælamellerne og understreger rummets bugtning og futuristiske præg. Dagslyset spiller ligeledes fint sammen med den mørke gulvbelægning, der mat reflekterer lyset. Tilsammen giver alle disse elementer en dejlig oplevelse af et sanseligt og særligt rum, der ikke bliver forstyrret af reklamer, wayfinding og anden grafik. Panoramavinduet giver i sig selv fuld oversigt over, hvornår ens tog eller bus ankommer. Også hver ende af gangbroen er glasinddækket der, hvor røret er skåret skråt over. I begge ender er der etableret en siddetrappe med udsigt over busstationen i vest og Køges største parcelhusområde i øst, hvor udsynet ligger lige i linje med områdets gennemgående cykel- og gangsti.

Foto: Rasmus Hjortshøj
Plan. Tegning: Cobe og Dissing+Weitling

Lige præcis denne balance mellem at henvende sig til hverdagens transit, der som udgangspunkt er præget af rutiner og et minimum af stress, og til global transit og industriel effektivitet, og koble disse til ideen om, at selv her, svævende over Køge Bugt Motorvejen i seks præfabrikerede stålsektioner, kan arkitekturen give en oplevelse af nærvær og ophøjelse, er stærkt rørende. Det er imponerende, at det er lykkedes at få alle disse fortræffelige oplevelser af rumlig og sanselig karakter til ikke bare at underbygge, men endda næsten genfortolke stationens program. Det samme gælder stationens gangbro-dimension set fra motorvejen, der skifter mellem minimalistisk stålrør set fra syd og noget, der ligner et uafbrudt togsæt set fra nord, som om aftenen er smukt oplyst, og lader de ensomme rejsende træde frem som filmiske, sorte silhuetter. At det hele er særdeles fotogent fra yderst til inderst, spiller fint sammen med det faktum, at Køge Nord Station, muligvis som den eneste togstation, har sin egen Instagramkonto. Banedanmark har al mulig grund til at være stolte af projektet, ligesom de involverede arkitekter og ingeniører. Og man føler sig endda selv en lille smule stolt på fagets vegne over, at sådan en arkitektonisk åbenbaring kan finde sted. På en hverdag. Et sted over Køge Bugt Motorvejen.

Foto: Rasmus Hjortshøj
Foto: Rasmus Hjortshøj