Hurup: Dovergaard – oplev én af Danmarks ældste bondegårde

Kom og oplev den utrolige historie om en af Danmarks ældste bondegårde, som kun ved et tilfælde blev opdaget for nylig, og som ligger i en del af landet hvor kun lidt bygningskulturarv står tilbage. Dagen slutter med idé og visionsoplæg om Dovergaards mulige fremtid som kunster-refugium og udstillingssted, som spiller sammen med dens nære placering til den ny afdeling af Statens Museum for Kunst i Thy.

Foto: Ebbe Lavsen

Tidspunkt:

1. oktober, kl. 13.00-16.00

Sted:

Doveroddevej 3, 7760 Hurup

Arrangeret af:

By & Land i Thy i samarbejde med Arkitektforeningen Vestjylland

Dyk ned i historien om én af Danmarks ældste bondegårde

Hør om det store detektivarbejde og sporene, som tilsammen nu kan datere gården. Holdet bag undersøgelserne og den bygningsarkæologiske rapport fortæller om arbejdet med bygningsarkæologi, dendrokronologi og traditionelt bygningshåndværk i praksis.

Mød professor og bygningsarkæolog ved Aarhus universitet Katrin Aztbach samt bevaringshåndværkerne Nikolaj Kirk og Michael Fredslund fra Aagaard, som med traditionelt værktøj vil demonstrere, hvordan huset blev bygget.

Dagen slutter med idé og visionsoplæg om Dovergaards mulige fremtid som kunster-refugium og udstillingssted, som spiller sammen med dens nære placering til den ny afdeling af Statens Museum for Kunst i Thy. MAA arkitekt Ebbe Lavsen, fra den Thy-baserede tegnestue Hahn Lavsen vil blandt andet være tilstede.

• Kl. 13.00: Velkomst og rundvisning
  • Kl. 14.00: Fortællinger om arbejdet og Dovergaards lange historie
  • Kl 15.00: By & Land i Thy fortæller om planerne og visionerne for Dovergaards fremtid

Herefter er der forfriskninger fra Aagaards ølleri og mulighed for dialog og spørgsmål.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser