Boligpolitik

Arkitektforeningen prioriterer boligpolitik højt. Vi arbejder for at sikre blandede byer og bydele, at der bygges flere almene boliger, og at der skabes mulighed for at etablere nye boformer og fællesskaber. Vi ønsker, at sociale og fysiske indsatser skal gå hånd i hånd i udsatte boligområder, og at udviklingen tager udgangspunkt i området og det enkelte boligbyggeri.

Brøndby Strand. Foto: Martin Yhlen
Vil du vide mere?

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Vi skaber politiske relationer

Arkitektforeningen har store forventninger til det selvstændige boligministerium som blev oprettet efter folketingsvalget i 2019, hvor Kaare Dybvad Bek satte sig i ministerstolen.

Efter ministerens tiltræden har Arkitektforeningen haft møde med ministeren, og boligpolitik var øverst på dagsordenen. Boligministeren skulle have været hovedtaler ved den ny aflyste årskonference ’Arkitektur er politik’ i Aalborg.

Vi arbejder for byggefællesskaber

I Arkitektforeningen ligger det os meget på sinde, at vi sikrer en blandet byudvikling, hvor der er høj kvalitet og plads til alle. Byggefællesskaber er en gruppe mennesker som går sammen om at opføre en boligbebyggelse, og hvor de sammen er bygherre for projektet. Det rummer en række fordele.

Dels er der basis for gode fællesskaber, de enkelte får også større indflydelse på materialevalg og udformningen af deres bolig. Boligen er også billigere, idet developerleddet er sprunget over. På den måde kan byggefællesskaber være med til at skabe mere blandede byer.

Byggefællesskaber er ikke særlig udbredte i Danmark. Det skyldes primært, at byggeformen ikke er så kendt, men også, at det kan være svært at opnå mellemfinansiering i forbindelse med byggeriet. Arkitektforeningen indgår i en arbejdsgruppe med andre, som er interesserede i at fremme byggefællesskaber i Danmark.

Vi er med i Fonden for Billige Boliger

Fonden for Billige Boliger er en erhvervsdrivende non-profit-virksomhed med almennyttigt sigte og formål i bred forstand. Fonden for Billige Boliger blev stiftet i 2006 af Akademisk Arkitektforening, BoligFonden Kuben, DISfonden, KAB Fonden og Kooperationen.

Fonden blev stiftet i forbindelse med overborgmester Ritt Bjerregaards program for billige boliger i København. Fondens virksomhed er dog ikke begrænset til København. Fonden ejer to datterselskaber; Kuben Byg A/S samt Selskabet for Billige Boliger A/S.

Fondens grundlæggende koncept består i at tilbyde to typer af boliger. Markedsboliger der sælges på det almindelige boligmarked (Kuben Byg A/S) og billige boliger (Selskabet for Billige Boliger A/S) der tilbydes til købere med små mellemindkomster, der ellers ikke ville have muligheder på ejerboligmarkedet.

Arkitektforeningen udpeger en repræsentant til fonden.

Se oversigt over vores repræsentanter i eksterne institutioner

Vil du vide mere?

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Fremme af byggefællesskaber i Danmark

Tema om parcelhuset

Se mere i temaet

Parcelhuse, selv bevaringsværdige, rives ned i stor stil over hele landet. Hvad er det for forandringer, der sker i parcelhuskvarterne. Hvad er det for værdier, der er på spil, hvad er udfordringerne, og hvad vil vi med parcelhuskvartererne i fremtiden? Under ledelse af arkitekt MAA Grethe Pontoppidan dykker vi ned i parcelhusets historie og betydning.

Tema om skønheden i det almene

Skønheden i det almene

I dette tema sætter Arkitektforeningen fokus på kvaliteterne og de positive fortællinger i de almene boligområder. For der er meget at komme efter – også i de såkaldte ghettoer.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser