Byggefællesskaber

Byggefællesskaber er en relativt ny boligform, som opstår på privat initiativ og uden en kommerciel udvikler. Erfaringerne viser, at denne boligform både kan bidrage til udviklingen af arkitektonisk kvalitet og variation i bybilledet og styrke beboernes engagement i lokalområdet. Arkitektforeningen arbejder for at fremme byggefællesskaberne i Danmark.

Fællesbyg i Køge af Vandkunsten. Foto: Andreas Omvik

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

I Arkitektforeningen arbejder vi for at få kommuner og politikere til at se værdien i byggefællesskaberne, og vi ønsker at fjerne de praktiske og lovmæssige barriere, som spænder ben for boligformen.

Hvad er byggefællesskaber?

Byggefællesskaber er en relativt ny boligform, hvor en række borgere går sammen i et mindre, privat kooperativ eller en byggeforening og får opført deres egne boliger uden en kommerciel udvikler. Efter opførelsen bliver byggefællesskaberne omformet til en almindelig ejerforening, andelsforening eller almen boligforening.

Derfor ser vi gerne flere byggefællesskaber

Byggefællesskaber rummer svar på nogle af de boligpolitiske udfordringer, Danmark står overfor, herunder at skabe og fastholde blandede byer, mere arkitektonisk kvalitet og variation samt lokale fællesskaber og forankring. Der er imidlertid en række udfordringer for finansiering, rådgivning og udbudsmodeller, som stadig skal løses, før byggefællesskaber for alvor kan blive udbredt.

Læs notatet nedenfor og bliv klogere på, hvad der skal til.

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

Uformel arbejdsgruppe

Arkitektforeningen indgår i en uformel arbejdsgruppe, der brænder for at fremme byggefællesskaber i Danmark.

Gruppen består af Jes Møller, selvstændig konsulent, Lars Autrup og Bent Outzen, direktør og politisk konsulent i Arkitektforeningen, Mette Lis Andersen, rådgiver i ‘Fru Andersen’, Jan Albrechtsen og Pernille Schyum Poulsen, partnere i Tegnestuen Vandkunsten, Line Røtting Dornan, Adm. direktør i Fonden for Billige Boliger

Fællesbyg Køge Kyst af Tegnestuen Vandkunsten. Foto: Michael Delin

Notat

Barrierer for bygge- og bofællesskaber

Hvad skal der til for at udbrede bygge- og bofællesskaber? Læs notat af Silje Erøy Sollien, arkitekt MAA og ph.d, samt Line Barfoed, advokat og Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune. Notatet er rettet mod kommunale og politiske beslutningstagere og er støttet af Dreyers Fond.

Se notatet
Filtrér: Arkitektforeningen