Byggefællesskaber

Byggefællesskaber er en relativt ny boligform, som opstår på privat initiativ uden en kommerciel udvikler. Erfaringerne viser, at denne boligform både kan bidrage til udviklingen af arkitektonisk kvalitet og variation i bybilledet - og beboernes engagement i lokalområdet. Arkitektforeningen arbejder for at fremme byggefællesskaberne i Danmark.

Byggefælleskabet Odense, Foto: Anders Mechlenburg

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

Byggefællesskaber er en relativ ny boligform, hvor nogle borgere går sammen i et mindre privat kooperativ eller en byggeforening og får opført deres egne boliger uden en kommerciel udvikler. Når de så er opført, bliver byggefællesskaberne omformet til en almindelig ejerforening, andelsforening eller almen boligforening.

Denne form for byggefællesskaber rummer svar på nogle af de boligpolitiske udfordringer, som Danmark står over for, herunder at skabe og fastholde blandede byer, mere arkitektonisk kvalitet og variation samt lokale fællesskaber og forankring.

Der er imidlertid en række udfordringer, når det kommer til finansiering, rådgivning og udbudsmodeller, som stadig skal løses, før byggefællesskaber for alvor kan blive udbredt. I Arkitektforeningen arbejder vi på, at få politikere og kommunerne til at se værdien i byggefællesskaberne og få fjernet de praktiske og lovmæssige barriere for udbredelsen.

Bent Outzen

Politisk konsulent

bo@arkitektforeningen.dk

Fællesbyg Køge Kyst af Tegnestuen Vandkunsten. Foto: Michael Delin

Notat om barrierer for bygge- og bofællesskaber

Som et led i Arkitektforeningens arbejde for at fremme byggefællesskaber har vi i 2021 fået udarbejdet et notat om, hvad der skal til for at udbrede bygge- og bofællesskaber rettet mod politiske interessenter. Notatet er udarbejdet af Silje Erøy Sollien, arkitekt MAA Ph.d og advokat Line Barfod fra Foldschack, Forchammer, Dahlager, Barfod, og støttet af Dreyers Fond.

Se notatet

Ny viden om byggefællesskaber

Læs om muligheder og barrierer

Arkitektforeningen indgår vi i en uformel arbejdsgruppe, der brænder for at fremme byggefællesskaber i Danmark. Nu har erhvervsforsker ved Tegnestuen Vandkunsten og Aalborg Universitet Silje Erøy Sollien udarbejdet et arbejdspapir, der præsenterer et vidensgrundlag og en handlingsplan for en dansk model for moderne byggefællesskaber – et arbejde som Arkitektforeningen bakker helhjertet op om.

Byggefællesskaber LIVE

Se eller gense debatten

Sammen med Copenhagen Architecture Festival inviterede Arkitektforeningen til debat om byggefællesskaber. Bliv klogere på byggefællesskaber som er et mindre privat kooperativ eller en byggeforening, hvor familier eller enkeltpersoner går sammen om at opføre deres egne boliger uden kommerciel udvikler.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser