ANNONCE

I samråd med gæsteredaktør Anne Beim har redaktionen inviteret en række arkitekter til at skrive om deres grønne yndlingshuse i de to jubilæumsudgivelser. Nærværende illustration er af Ralph Eskines 'Lådan', opført syd for Stockholm i 1942 og arkitekt MAA Lars Juel Thiis' grønne yndlingshus. Kilde: ArkDes
Leder af

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

På trods af en vis omskiftelighed er Arkitekten pr. oktober 2023 udkommet kontinuerligt i 125 år. Det fejrer vi med to jubilæumsudgivelser om økologisk arkitektur: Arkitekten nr. 8 og nr. 9.

Årsagen til, at vi har valgt at kigge fremad og kun i mindre grad tilbage, er, at den nødvendige grønne omstilling griber direkte ind i både praksis og undervisning. Samtidig er det klart, at arkitekterne har et stort ansvar for selv at accelerere en bæredygtig udvikling i byggeri og planlægning.

At denne dobbelte bevægelse både er nødvendig og gælder på verdensplan blev også tydeligt på UIA-konferencen, der blev afholdt i København i juli 2023, i regi af Akademisk Arkitektforening.

Her var fokus netop på, hvad både politikere og arkitekter har tænkt sig at gøre i forhold til de menneskeskabte klimaforandringer, som få uger efter satte problemet i relief med skovbrande, hedebølger og skybrud overalt på kloden.

Inden temaet bringer vi i sektion 1 en artikel med tre kortfattede punkt­nedslag i Arkitektens udgivelser. Der er fokus på de sidste 25 år, og det skyldes, at tidsskriftets 100-års jubilæum blev fejret med to publikations­historiske numre i 1998.

Under gamle omstændigheder ville kun få samlere og biblioteksbesøgende kunne dykke ned i de to nævnte udgaver af Arkitekten. I anledning af jubilæet har vi derfor valgt at lægge begge blade op på arkitekten.dk (find udgivelserne her).

God fornøjelse!

Læs desuden artiklen ‘(1)25-års jubilæum’ af Martin Keiding her.

Leder af

Martin Keiding

Chefredaktør

Arkitekt MAA

Udgivelse

Lederen bringes første gang i Arkitekten 8/2023, der udkommer den 12. oktober.

Anden del af jubilæumstemaet bringes i Arkitekten 09/2023, der udkommer den 9. november.

ANNONCE