NYHED 06.10.21

Se alle arrangementerne fra Arkitekturens Dag i Arkitektforeningen

Under Arkitekturens Dag 2021 lagde Arkitektforeningen hus til en række arrangementer under årets tema 'nye forbindelser til natur'. Du kan nu se eller gense højdepunkterne fra dagen.

Morgenopråb

Hvert år kickstarter Arkitektforeningen Arkitekturens Dag med morgenopråb, og i år brugte vi anledningen til at sætte scenen for, hvordan arkitekturen kan bidrage til at skabe reel bæredygtighed gennem nye forbindelser til natur.

I morgenopråbet deltog:

• Johnny Svendborg, arkitekt MAA og formand for Arkitektforeningen
  • Natalie Mossin, arkitekt MAA, institutleder, Det Kongelige Akademi, President of Congress, UIA 2023
  • Camilla van Deurs, arkitekt MAA, stadsarkitekt, Københavns Kommune, World Capital of Architecture 2023
  • Stine Christiansen, arkitekt MAA, partner, OS Arkitekter

Morgenopråb, morgenmad og musik

Garden City og nye grønne fællesskaber

Hvordan kan arkitektur og planlægning imødekomme den længsel efter natur, som mange giver udtryk for i disse år? Og er det 19. århundredes Garden City en model, som er værd at støve af og bringe frem i lyset som inspiration for politikere, arkitekter, planlæggere og entreprenører? Gense samtalen mellem arkitekt MAA Jan Albrechtsen, Vandkunsten, og projektudvikler Bjørn Henrichsen, Lejre Kommune.

Garden City og nye grønne fællesskaber

Naturen og Byen

Aarhus ligger smukt i en amfiteatralsk halvskål, men den neoliberale byudvikling i havnerummet svækker oplevelsen af byens sammenhæng med landskabet. I anledning af Arkitekturens Dag inviterede Arkitekten Ellen Braae til at læse sit essay Naturen og Byen højt. Hendes højtlæsning fik selskab af arkitekturfotograf Maria Willemoes Francks billeder af Aarhus og omegn. Ellen Braae er landskabsarkitekt MAA, MDL, ph.d. og professor i landskabsarkitektur og urbanisme ved Københavns Universitet.

Naturen og Byen

Biobaserede materialer – hvor langt er vi?

Hvor langt er vi med udviklingen og implementeringen af fornybare, biobaserede materialer? Hvilke barrierer er der? Og hvad er arkitektens rolle i denne udvikling? Det diskuterede arkitekt MAA og professor Anne Beim med Martha Lewis, arkitekt og Head of Materials, Henning Larsen.

Biobaserede materialer – hvor langt er vi?

Nature in Domestic Architecture – A Danish Way

Et moderne liv behøver ikke være afkoblet fra naturen, men er snarere en konsekvens af den måde, vi har designet vores bygninger og byer på. I denne online-samtale stiller Carmen García Sánchez og Peter Thule Kristensen, Det Kongelige Akademi, skarpt på dansk og japansk arkitektur, som spiller sammen med naturen og stimulerer sanserne. Samtalen er på engelsk.

Nature in Domestic Architecture – A Danish Way

Debat om fremtidens grønne by

Byggeri og byudvikling kan tilskrives en stor del af skylden for udfordringerne med bl.a klima og biodiversitet. Og derfor er det også her, en stor del af løsningerne skal findes. Vi skal blive bedre til at lukke naturen ind i byen, og når vi bygger nyt, skal det ske med omtanke. Her er arkitekturen en vigtig nøgle, så hvad gør vi – og er det nok?

I debatten deltog:

• Susanne Grunkin, Green Cities Denmark