Temaer

Forskønnelse, bevaring, kulturarv, værdier, udvikling og forandring. Vi sætter fokus på arkitekturen og arkitekternes betydning for vores samfund.

Diversitet og sexisme i arkitektstanden

Se temaet

Som Arkitekternes standsforening arbejder vi for at højne den arkitektoniske kvalitet – og skabe de bedst mulige vilkår herfor. Set i lyset af den aktuelle sexismedebat stiller vi derfor en platform til rådighed for en konstruktiv debat om diversitet i arkitektstanden.

Nyetablerede tegnestuer

Se temaet

Nyetablerede tegnestuer er med til at understøtte nytænkning i arkitektfaget og kommer med kreative bud på både fagets og samfundets udfordringer. Men manglende referencer og erfaring betyder også, at det kan være svært at vinde fodfæste på markedet. Arkitektforeningen arbejder for at skabe bedre vilkår for nye tegnestuer.

Se tema om COVID-19

COVID-19 har på ingen tid vendt op og ned på samfundet, som vi kender det. Hvad kommer det til at betyde for den måde, vi lever, arbejder og bor på i fremtiden? Arkitektforeningen har inviteret en række MAA’er til at komme med deres post Corona visioner.

Parcelhuset

Se temaet om parcelhuset

Parcelhuse, selv de bevaringsværdige, rives ned i stor stil over hele landet. Hvad er det for forandringer, der sker i parcelhuskvarterne. Hvad er det for værdier, der er på spil, hvad er udfordringerne, og hvad vil vi med parcelhuskvartererne i fremtiden? Under ledelse af arkitekt MAA Grethe Pontoppidan dykker vi ned i parcelhusets historie og betydning.

Vikingeskibshallen

Se tema om Vikingeskibshallen

Vikingeskibshallen i Roskilde er et af de fineste eksempler på udnyttelsen af betonens unikke kvaliteter. Og den er på listen over de 100 mest væsentlige betonbyggerier i det 20. århundrede i Europa. Men Erik Christian Sørensens brutalistiske værk er nedrivningstruet. Vi sætter fokus på vigtigheden af at bevare denne historiske bygning.

Skønheden i det almene

Se tema om almene boliger

I dette tema sætter Arkitektforeningen fokus på kvaliteterne og de positive fortællinger i de almene boligområder. For der er meget at komme efter – også i de såkaldte ghettoer.

Kontakt sekretariatet

Har du spørgsmål? Du er altid velkommen til at ringe til os

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser