Temaer

Forskønnelse, bevaring, kulturarv, værdier, udvikling og forandring. Vi sætter fokus på arkitekturen og arkitekternes betydning for vores samfund.

Diversitet og ligestilling i arkitektfaget

Se temaet

Som Arkitekternes standsforening arbejder vi for at højne den arkitektoniske kvalitet – og skabe de bedst mulige vilkår. Det gør vi blandt andet ved at arbejde for at fremme diversitet og ligestilling i faget. Her på siden har vi samlet nyheder og debat og temaet samt 10 anbefalinger til, hvordan Arkitektforeningen kan styrke udviklingen fra vores medlemsbaserede arbejdsgruppe.

Nyetablerede tegnestuer

Se temaet

Nyetablerede tegnestuer er med til at understøtte nytænkning i arkitektfaget og kommer med kreative bud på både fagets og samfundets udfordringer. Men manglende referencer og erfaring betyder også, at det kan være svært at vinde fodfæste på markedet. Arkitektforeningen arbejder for at skabe bedre vilkår for nye tegnestuer.

Byggefællesskaber

Se tema om byggefællesskaber

Byggefællesskaber er en relativt ny boligform, som opstår på privat initiativ uden en kommerciel udvikler. Erfaringerne viser, at denne boligform både kan bidrage til udviklingen af arkitektonisk kvalitet og variation i bybilledet – og beboernes engagement i lokalområdet. Arkitektforeningen arbejder for at fremme byggefællesskaberne i Danmark.

Skønheden i det almene

Se tema om almene boliger

I dette tema sætter Arkitektforeningen fokus på kvaliteterne og de positive fortællinger i de almene boligområder. For der er meget at komme efter – også i de såkaldte ghettoer.

Se tema om COVID-19

COVID-19 har på ingen tid vendt op og ned på samfundet, som vi kender det. Hvad kommer det til at betyde for den måde, vi lever, arbejder og bor på i fremtiden? Arkitektforeningen har inviteret en række MAA’er til at komme med deres post Corona visioner.

Parcelhuset

Se temaet om parcelhuset

Parcelhuse, selv de bevaringsværdige, rives ned i stor stil over hele landet. Hvad er det for forandringer, der sker i parcelhuskvarterne. Hvad er det for værdier, der er på spil, hvad er udfordringerne, og hvad vil vi med parcelhuskvartererne i fremtiden? Under ledelse af arkitekt MAA Grethe Pontoppidan dykker vi ned i parcelhusets historie og betydning.

Kontakt sekretariatet

Har du spørgsmål? Du er altid velkommen til at ringe til os

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser