Temaer

Forskønnelse, bevaring, kulturarv, værdier, udvikling og forandring. Vi sætter fokus på arkitekturen og arkitekternes betydning for vores samfund.

UIA Verdenskongressen for Arkitekter

UIA Verdenskongressen for Arkitekter 2023

Over fire dage har fremtrædende forskere og praktikere på tværs af landegrænser og generationer diskuteret, hvordan arkitekturen kan bruges til at bekæmpe klimaforandringer, øge biodiversitet og fremme social inklusion.

10 principper for bæredygtighed i byggeriet

The Copenhagen Lessons

UIA Verdenskongressen for Arkitekter blev afsluttet med lanceringen af “The Copenhagen Lessons” – 10 principper for hurtig og radikal forandring i det byggede miljø.

NATUR – MATERIALER – TRANSFORMATION

Kloden kalder!

Agenda Earth er et tværfagligt projekt for en bæredygtig udvikling af vores fysiske rum og lovgivningsmæssige rammer. Følg med, når vi lancerer arrangementer, åbne calls m.m.

BR18

Siden BR18 blev introduceret d. 1. januar 2018, har Arkitektforeningens medlemmer udtrykt bekymring om at, BR18 har alvorlige konsekvenser for den arkitektoniske kvalitet i det byggede miljø. Arkitektforeningen og en frivillig arbejdsgruppe har derfor gennem en årrække kigget nærmere på udfordringerne for at gøre politikerne opmærksomme på konsekvenserne – og behovet for forandring.

Byggefællesskaber

Byggefællesskaber er en relativt ny boligform, som opstår på privat initiativ og uden en kommerciel udvikler. Erfaringerne viser, at denne boligform både kan bidrage til udviklingen af arkitektonisk kvalitet og variation i bybilledet og styrke beboernes engagement i lokalområdet. Arkitektforeningen arbejder for at fremme byggefællesskaberne i Danmark. Foto: Martin Delin

Diversitet og ligestilling i arkitektfaget

Som arkitekternes standsforening arbejder vi for at højne den arkitektoniske kvalitet og skabe de bedst mulige vilkår for faget, og her spiller diversitet og ligestilling en afgørende rolle. I Arkitektforeningen følger vi blandt andet de 10 anbefalinger om, hvordan foreningen kan bidrage til at sikre mere diversitet i faget, som blev udarbejdet i 2021 af en medlemsbaseret arbejdsgruppe. I dag ligger mange af aktiviteterne under medlemsnetværket Diversity & Equality Platform. Se anbefalinger mm. her.

Vækstlagstegnestuer

Arkitekturens vækstlag er med til at understøtte nytænkning i arkitektfaget og kommer med kreative bud på både fagets og samfundets udfordringer. Men manglende referencer og erfaring betyder også, at det kan være svært at vinde fodfæste på markedet. Arkitektforeningen arbejder for at skabe bedre vilkår. Foto: ReVærk og Martin Gravgaard