NYHED 09.08.23

Pensionskassen Arkitekter & Designere vil have fokus på samarbejde, transparens og dialog med medlemmerne

Bestyrelsen i Pensionskassen Arkitekter & Designere (PAD) har fået ny ledelse med Mads Gudmand-Høyer som forperson og Rikke Rohr som næstforperson. Se hele bestyrelsen længere nede i artiklen.

Mads Gudmand-Høyer, Rikke Rohr-pensionsvalg. Fotos: Jacob Jensen

Der er med valget af ny ledelse i PAD lagt vægt på både at sikre videreførelse af erfaringer fra de senere år samt en videreudvikling af PAD, som flere medlemmer har efterspurgt. Søren Kaare Andersen fortsætter i revisionsudvalget, hvor han de seneste år har siddet som formand, og Peder Walsø Pedersen fortsætter sidste års arbejde i udvalget for ansvarlige investeringer. Det skriver Sampension i en pressemeddelelse.

Inden sommerferien var der valg til Arkitekter & Designere, hvor de to nye medlemmer arkitekterne Esther Julie Ringer Ellingsen og Rikke Rohr blev valgt ind, hvorefter bestyrelsen konstitueret sig med Mads Gudmand-Høyer som forperson og Rikke Rohr som næstforperson.

“I den samlede bestyrelse er der et stærkt ønske om en konstruktiv og effektiv ledelse af pensionskassen. For forpersonerne er dette ensbetydende med et fokus på transparens – både gennem arbejdet i bestyrelsen og i form af øget information og dialog med medlemmerne,” siger forperson Mads Gudmand-Høyer, Pensionskassen Arkitekter & Designere, i en pressemeddelelse fra Sampension.

Den nye ledelse har kompetencer indenfor økonomisk styring, udviklingsopgaver, kommunikation, samarbejde, organisationsopbygning og medlemsdemokrati. Dette afspejler det fokus, som den samlede bestyrelse vil have i det første år.

“Vi har fået sat et nyt stærkt hold, hvor alle bestyrelsesmedlemmer har en aktiv rolle. Vi har med Jan Ove Petersen (formand i Forbundet Arkitekter og Designere, FAOD) fået en styrket og mere direkte forbindelse mellem PAD og FAOD og med Esther Julie Ringer Ellingsen en dedikeret bæredygtighedsekspert, som vi forventer os meget af som nyt medlem,” siger næstforperson Rikke Rohr, Pensionskassen Arkitekter & Designere i pressemeddelelsen.

Esther Julie Ringer Ellingsen indtræder i udvalget for ansvarlige investeringer. To andre nye udvalgsmedlemmer bliver Holger Bisgaard og Jan Ove Petersen, der begge indtræder i risiko- og revisionsudvalget.

De seneste års generalforsamlinger og debat om pensionsforhold hos Akademisk Arkitektforening og FAOD har vist behov for øget fokus på ansvarlige investeringer. Bestyrelsen arbejder videre med vedtagne forslag til nye målsætninger og uvildigt markedstjek og vil inddrage læring fra debatten om transparens, grønne investeringer mv.

Bestyrelsen vil også have øget fokus på ESG-udvalgets arbejde, som har stor betydning for investeringerne, skriver Sampension.

I forbindelse med generalforsamlingen og valget ytrede medlemmer ønske til en skærpet arkitektfaglig profilering af PAD herunder visioner for investering i arkitektonisk kvalitet og bæredygtig by- og boligudvikling. Bestyrelsen vil afholde et medlemsarrangement om PAD’s fremtidige målsætninger og strategier. Tid og sted for arrangementet meddeles senere.

Bestyrelsen i PAD’

• Mads Gudmand-Høyer Forperson, medl. af PAD/PJD forretningsudvalg Medlemsvalgt (2022-2025)
  • Rikke Rohr Næstforperson, medl. af PAD/PJD forretningsudvalg Medlemsvalgt (2023-2026)
  • Esther Julie Ringer Ellingsen Medl. af udvalget for ansvarlige investeringer (ESG) Medlemsvalgt (2023-2024)