En åben idékonkurrence om hovedstadsområdets fremtid

Fingerplan 2.0

Arkitektforeningen har udskrevet den åbne idékonkurrence ”Fingerplan 2.0”, der skal levere visionære bud på fremtidens hovedstadsregion. Konkurrencen er udskrevet fredag den 1. marts og er støttet af Dreyers Fond. Der er afleveringsfrist den 1. maj 2024.

Foto: Henrik Vejre
Vil du vide mere? Kontakt:

Gustav Kragh-Jacobsen

Projektsekretær for “Fingerplan 2.0”

gkj@arkitektforeningen.dk

Demografien forandrer sig og ny infrastruktur og nye transportformer ændrer byens sammenhæng og dens forbindelse til forstæderne. Samtidig vil hensynet til klimaet ændre storbyens udtryk radikalt de næste mange år frem.

Men hvad er det for en hovedstadsregion, vi ønsker i fremtiden? Hvilke kvaliteter skal vi værne om og bygge videre på, og hvordan sikrer vi en sammenhængende Storkøbenhavn, der understøtter en social balance og værner om vores klode til de kommende generationer? Og hvad er det for principper, der skal styres efter, hvis det ikke er fingerplanen, som vi kender den i dag? Det er nogle af de spørgsmål, som idékonkurrencen “Fingerplan 2.0” skal sætte ord og billeder på.

Konkurrencen foregår i 2 faser. Fase 1 blev skudt i gang den 1. marts 2024.
Deadline for aflevering er den 1. maj 2o24.

Spørgsmål skal være stillet via iBinder senest d. 29. marts 2024.

På baggrund af indsendte forslag i fase 1 udvælges 5 forslag, der går videre til fase 2.

På siden her finder du konkurrenceprogram og tilmeldingslink. Du finder også et samtalehæfte om hovedstadens udvikling, en opsamling på borgerinddragelsesprocessen ”Hverdagsliv i hovedstadsområdet” samt The Copenhagen Lessons 10 principper, som vi opfordrer til at finde inspiration i.

God fornøjelse!

Vil du vide mere? Kontakt:

Gustav Kragh-Jacobsen

Projektsekretær for “Fingerplan 2.0”

gkj@arkitektforeningen.dk

Hent konkurrenceprogrammet

1. fase af idékonkurrencen “Fingerplan 2.0” er skudt i gang. Download konkurrenceprogrammet og læs om konkurrencens fem temaer samt konkurrencebetingelser, proces og forudsætninger.

Tilmeld dig konkurrencen

For at deltage i konkurrencen, skal du tilmelde dig her. Når du tilmelder dig får du adgang til konkurrenceprogrammet og mulighed for at stille spørgsmål inden den 29. marts 2024.

Inspirationsmateriale

Få en en indføring i Fingerplanens oprindelige formål og udvikling samt fakta om hovedstadsområdets demografiske og fysiske sammensætning og strukturer. Download samtalehæftet med bidrag fra seks eksperter med stor erfaring inden for hovedstadens byudvikling.

The Copenhagen Lessons

Hent inspiration i The Copenhagen Lessons – 10 principper for hurtig og radikal forandring i det byggede miljø.

Samtalehæfte

Hvad mener borgerne?

Opsamling på borgerinddragelsesprocessen ”Hverdagsliv i hovedstadsområdet”. Udført af Volcano for Arkitektforeningen oktober 2022-januar 2023

Hent det her