NYHED 21.08.19

Arkitektonisk kvalitet på skemaet

I januar 2018 startede arkitekt MAA og Design Director hos Henning Larsen Architects, Carsten Fischer, sammen med 17 andre på det nyudviklede forløb LAK – ledelse af arkitektonisk kvalitet. For Carsten Fischer har forløbet blandt andet været med til at målrette diskussionen om den arkitektoniske kvalitet på tegnestuen.

Dorte Maria Vestergaard

”Det handler meget om en bevidstgørelse af den kommunikation, vi har i vores arbejde. Kurset giver dig muligheden for at lære dine egne styrker og svagheder at kende og at udnytte dem bedst muligt i processer og forhandlinger.”

Carsten Fischer og flere andre fra Henning Larsen Architects havde igennem nogle år savnet et efteruddannelsestilbud, der netop så udover det gængse projektlederkursus.

”De fleste andre kurser, jeg kiggede på, var projektlederkurser med fokus på økonomi, drift og styring af en tegnestue, og det er jo også vigtige emner, men hvor går man hen, hvis man gerne vil et spadestik dybere? Det sted manglede jeg virkelig. Heldigvis var Arkitektforeningen lydhør og havde spottet samme potentiale for udviklingen af et nyt kursusforløb.”

”Det har fungeret super godt, at vi har været flere afsted sammen. Ofte er det svært at få implementeret de ting, man har lært på et kursus, fordi man står alene med nogle nye redskaber, der kan være svære at overbevise resten af holdet om. Her var der en fælles gejst; det blev virkelig et fælles projekt for tegnestuen, hvor vi var fokuserede på at holde hinanden op på de her nye metoder.”

Helt konkret har Carsten Fischer og hans kollegaer taget nogle input fra LAK og brugt dem direkte i deres ’Lead designer forum’, hvilket med hans egne ord ”uden tvivl har højnet diskussionen af den arkitektoniske kvalitet i tegnestuens projekter.”

At sælge noget ingen kan se

Et højdepunkt for Carsten Fischer var internatet, som dannede ramme om modul 3 på LAK.

”Det der med at flytte sig fysisk gør noget ved en. Det er i virkeligheden ret banalt, men faktum er, at du tænker på en ny måde og ser tingene i et lidt andet lys. Det giver en mental frihed, og så var emnerne også noget, der var meget relevant for mig. Det var to intense, men meget lærerige dage. Og så er det jo bare en kæmpe luksus at få foræret tiden til at reflektere og lære uforstyrret i to hele dage i en ellers travlt pakket hverdag.”

Thea Mikkelsens rolle som gennemgående figur på forløbet er ifølge Carsten Fischer også værd at fremhæve. Thea Mikkelsen er organisationspsykolog, indehaver af TRAC – Training and resources for advanced creativity, og en af Danmarks førende undervisningskapaciteter indenfor professionel kreativitet. Thea har udviklet kursets struktur og særlige indhold, som er blevet et helt unikt tilbud til netop arkitekter:

”Det var tydeligt, at Thea Mikkelsen har arbejdet med arkitekter i mange år, for kurset var lige i arkitekternes ånd. Derudover var hun sindssygt dygtig til at skabe et tillidsfuldt rum os deltagere imellem, og så er hun ekstremt god til at italesætte nogle ellers lidt tunge teorier på en letforståelig måde.”

Og lige præcis det med formidlingen af det ellers tunge stof synes Carsten Fischer var vigtig.

”Det er jo netop en del af det, vi taler om på kurset, det med, hvordan man får formidlet tingene for en lang række interessenter, uden at vi kommer til at tale vores eget fagsprog for meget. Arkitekters job er i virkeligheden at sælge noget, ingen kan se, og der er du nødt til at opnå en tillid hos folk, når du skal formidle nogle stemninger og ideer, som folk først mærker, når de er der.”

Dorte Maria Vestergaard

Carsten Fischer – Foto: henninglarsen.com

Ringe i vandet

På spørgsmålet om, hvem han vil anbefale kurset til, svarer Carsten Fischer, at det er en fordel at have nogle års anciennitet og noget erfaring at trække på.

”I forhold til de teorier og de ting, vi blev præsenteret for på forløbet, giver det god mening at have lidt faglig ballast. At lære de andre at kende og dele sine erfaringer med ligesindede er givende, fordi man finder ud af, at alle de andre tegnestuer sidder og tumler med præcis de samme problematikker.”

Andet forløb af LAK er allerede i fuld gang, og også her har Henning Larsen Architects sikret sig plads til en håndfuld kollegaer.

”Vi kan mærke på de kollegaer, der er afsted nu, at de også er meget glade. De er helt høje, når de kommer retur til tegnestuen efter et par undervisningsdage. De kommer tilbage med fornyet energi og inspiration, og det er jo noget, der forplanter sig omkring dem og skaber ringe i vandet på hele tegnestuen.”

Carsten Fischer fortsætter:

”Det er fedt at vide, at vi lige om lidt er endnu flere, der kan holde hinanden op på de her ting efterfølgende, så vi også langt ud i fremtiden kan bruge de forskellige elementer fra forløbet aktivt i tegnestuens fremtidige udvikling og ledelse af projekter.”

Kurser hos Arkitektforeningen

Styrk din faglighed