NYHED 04.05.21

”At være leder er noget, man skal øve sig i”

”Er man klar til at investere sin tid og sine kræfter, er LKVV en virkelig god mulighed for at tage et kæmpe ryk i sin karriere.” Danmarks eneste uddannelse for ledere af kreative virksomheder starter et nyt forløb i august 2023, og der er et par ledige pladser.

Foto: Torben Eskerod

”Arkitektbranchen er på mange måder lidt særlig. Vi arbejder med kreative og højtuddannede mennesker, og branchen er meget omskiftelig. Det fører nogle særlige ledelsesmæssige dilemmaer med sig,” siger Janina Zerbe.

Hun er partner hos KHR Architecture, og over de seneste halvandet år har hun gennemført LKVV – Danmarks eneste lederudviklingsforløb med unikt fokus på de særlige udfordringer, som ledere af kreative virksomheder og organisationer skal håndtere.

Flere end 100 ledere fra arkitekt- og designfaget, mediebranchen og museumsmiljøet har allerede gennemført uddannelsen, som går i dybden med de udfordringer, der knytter sig til udviklingen af en sund balance mellem forretningsmæssig styring, markedsorienteret drift og vidensvirksomhedens kerneydelse: de kreative kompetencer. Fra strategiudvikling til markedsanalyse og netværk til ledelseskommunikation og personligt lederskab.

Eller som Janina Zerbe udtrykker det: ”Jeg meldte mig til af to årsager – for at blive skarpere til strategi- og forretningsudvikling og for at blive en bedre leder. At være leder er jo noget, man skal øve sig i. Man bliver det ikke fra den ene dag til den anden.”

Har du spørgsmål?

Hvis du vil vide mere om kurset, er du velkommen til at ringe til medlemschef Lena McNair på +45 30 85 90 05.

“Først og fremmest er jeg modnet som leder, og jeg er mere bevidst om mine styrker, udfordringer og prioriteter.”

Janina Zerbe, MAA og partner i KHR

Vil du udvikle dig som leder i den kreative branche?

Læs mere om LKVV

LKVV kobler teori med praksis

Uddannelsens stærke kobling mellem teori og praksis sikrer, at de værktøjer, man arbejder med, kan omsættes direkte til virkelighedens verden. LKVV er baseret på en læringsmodel, hvor der løbende veksles mellem faglige oplæg og refleksions- og casebaseret arbejde i studiegrupper. Deltagernes aktuelle udfordringer inddrages og bruges aktivt i undervisningen.

”Og det betød, at jeg fik en række konkrete metoder, som jeg kunne omsætte til at løse virkelighedens udfordringer med det samme. Både de forretningsmæssige problemstillinger, min egen personlige udvikling og håndteringen af mere udfordrende eller konfliktfyldte situationer,” siger Janina Zerbe.

I dag er uddannelsens værktøjer blevet en naturlig del af hverdagen, forklarer hun:

”I starten brugte jeg værktøjerne meget slavisk, men i dag har jeg lært at hive dem frem, hvis jeg fx står i en udfordrende situation eller skal rådgive medarbejderne i, hvordan de kan håndtere en svær samtale. Men først og fremmest er jeg modnet som leder, og jeg er mere bevidst om mine styrker, udfordringer og prioriteter. Er man klar til at investere sin tid og sine kræfter, er LKVV en virkelig god mulighed for at tage et kæmpe ryk i sin karriere.”