NYHED 27.03.24

Build Back Green Ukraine

Arkitekter Uden Grænser og Arup vil opføre et nyt fælleshus af bio-baserede modulløsninger i Mykolaiv. Projektet skal styrke Ukraines evne til at genopbygge både hurtigt og bæredygtigt.

Foto: Arkitekter Uden Grænser

Giver det mening at udveksle knowhow om byggeri i Ukraine? Og er det rationelt at bygge et grønt, socialt fælleshus midt under en tragisk krig? Det mener Arkitekter Uden Grænser, ingeniørvirksomheden Arup samt Dreyers Fond, der har doneret et millionbeløb til projektet Build Back Green Ukraine.

Det ukonventionelle projekt skal give Ukraines byggesektor konkrete erfaringer med økonomisk og klimamæssigt bæredygtigt byggeri – og bane vejen for anvendelsen af progressive, grønne byggemetoder og -materialer, når freden og genopbygningen kommer.

Første tiltag i Build Back Green Ukraine er opførelsen af et kommunalt fælleshus i byen Voznesensk. Byen er beliggende i Mykolaiv-regionen, som den ukrainske præsident Zelenskyj specifikt har bedt Danmark om hjælp med at genopbygge. Huset vil, udover sine sociale funktioner, fungere som et udstillingsvindue for biobaserede modulelementer, der kan produceres lokalt med tilgængelige og billige Ukrainske råstoffer som træ og halm – og dermed samtidig styrke den lokale jobskabelse. Projektet er støttet af Dreyers Fond.

Anton Ryslinge, CEO hos Arkitekter Uden Grænser, forklarer:
”Målet er at lægge kimen til en fremtidssikret, bæredygtig bygningssektor i Ukraine – og samtidigt inspirere byggeriet i resten af Europa. Krigens ødelæggelser i Ukraine er massive og en genopbygningsindsats kalder på både handling og nytænkning. Derfor bygger vi nu et lav-emissions fælleshus, der både bliver et tiltrængt mødested for de lokale, og en showcase på, at biobaserede byggeløsninger kan spille en helt central rolle i Ukraines bæredygtige genopbygning.”

Grøn genopbygning med lokal produktion

Fælleshuset i Voznesensk skal bygges med det velafprøvede, biobaserede modulkoncept EcoCocon. Konceptet består af såkaldte SIP-elementer (Structural, Insulated Panels), der er konstrueret af præfabrikerede trærammer fyldt med komprimeret halm, og som nemt kan samles til byggerier i helt op til fem etager, uden beton eller stål. Den type af grønne, certificerede byggematerialer, som indlejrer CO2 i væggene, spås en vigtig rolle i den globale byggesektors bestræbelser på at nå de globale klimamål.

Det bliver bl.a. Arups opgave at foretage en samlet livscyklusvurdering (LCA) af byggematerialerne, der skal anvendes i projektet i Ukraine, hvilket den danske afdeling af den globale ingeniør- og designvirksomhed har stor erfaring med. Peter Vangsbo, leder af Sustainability and Climate Services hos Arup, udtaler:

”I Arup er vi stolte af at være en del af dette vigtige projekt, som først og fremmest handler om at støtte op om den ukrainske befolkning, der går så grueligt meget igennem som følge af krigen. Vi håber at kunne bidrage til, at biobaserede byggematerialer bliver et stort aktiv for Ukraine, når genopbygningen forhåbentligt snart kan gå i gang.”

Anton Ryslinge supplerer.
”Det er vores håb, at vi med dette projekts anvendelse af byggelementer, der er certificeret efter Europæiske standarder, kan bidrage til, at ukrainerne opdaterer deres egne byggekoder, så de biobaserede elementer snart kan benyttes i stor skala i Ukraine, ikke mindst til boligbyggeri.”

Peter Vangsbo forsætter:
”Lykkes vi med dette projekt, vil det forhåbentligt inspirere til mere lokal produktion af biobaserede byggematerialer i Ukraine og i kvaliteter, der kan certificeres. Det sidste er helt afgørende for, at materialerne kan anvendes i stor skala og i større byggerier, til gavn for både lokal jobskabelse, tempo på genopbygningen og for klimaet.”.

Læs mere om EcoCocon her: https://ecococon.eu/dk/

Om Arkitekter Uden Grænser (AUG)

AUG er en dansk, medlemsbaseret organisation der arbejder i krydsfeltet mellem arkitektur, planlægning og udvikling, primært i det globale syd. AUG blev stiftet i 2008 og har sidenhen opført en lang række byggerier i samarbejde med lokale udviklingsorganisationer, og beskæftiger sig også med mere komplekse projekter, f.eks. omkring jordrettigheder og sanitet i slumkvarterer i Afrika. Se mere på www.aug.ngo.

Om Arup

Arup er en rådgivende ingeniørvirksomhed med kontorer verden over. Virksomhedens grundlægger Ove Arup, blev uddannet i København og firmaet har i mere end 75 år sat betydelige globale aftryk med projekter som Operahuset i Sydney, Centre Pompidou i Paris, La Sagrada Familia i Barcelona samt verdens længste bro, Hong Kong-Zhuhai-Macau i Kina. I Danmark har Arup bl.a. været rådgivende ingeniører på Øresundsbroen, Metro Cityringen og Royal Arena.

For yderligere information og aftaler om interview med Arup, kontakt venligst:
Mikkel Rønsbo på tlf. 42 42 89 12‬ // mikkel@thecentral.dk

For yderligere information og aftaler om interview med AUG, kontakt venligst:
Anton Ryslinge på ary@aug.ngo

Arup: