NYHED 20.06.23

Dansk verdensmålsarkitektur i hele landet: Vandreudstilling åbner på Amager

Ny vandreudstilling viser en række nyskabende danske arkitekturprojekter, som hver på deres måde viser vej til en mere bæredygtig og inkluderende fremtid – og bidrager til at nå FN’s Verdensmål. Alle er velkomne til den officielle åbning på Amager i København den 28. juni, hvor den kan ses indtil 12. juli, inden den fortsætter rundt til andre dele af Danmark.

Taghaven på Øresundskollegiet før og nu. Foto: SLA

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Øresundskollegiet på Amager er den knap 1500 kvadratmeter store, golde tagterrasse blevet forvandlet til en frodig have, som både hjælper biodiversitet og fællesskab på vej. I Ryslinge på Fyn er en stolt, tidligere rullegardinsfabrik renoveret og bygget om til innovative og energivenlige boliger, som bidrager til at fastholde livet i byen og bygningsarven. Og i Feldballe på Djursland har den lokale friskole fået en ny tilbygning, som er opført næsten udelukkende af halm og træ og helt uden kemi.

Det er blot tre eksempler på, hvad der kan ske, når arkitekter tænker i nye løsninger for fremtidens byer, bygninger og landskaber. Arkitekturen er nemlig en afgørende brik, hvis vi skal lykkes med at skabe en mere bæredygtig verden og nå FN’s 17 Verdensmål inden 2030.

Tænker vi os om, når vi bygger eller bygger om, tilbyder arkitekturen nemlig løsninger, der taler ind i store aktuelle samfundsudfordringer som fx klima, biodiversitet, gentænkning af ressourcer samt sundhed, trivsel og inklusion.

Vandreudstilling skal inspirere til mere bæredygtigt byggeri

Sådan lyder baggrunden for, at Arkitektforeningen i anledning af Arkitekturåret 2023 lancerer den landsdækkende vandreudstilling ”Dansk arkitektur på vej mod FN’s 17 Verdensmål – kan vi bygge os til en bedre fremtid?” Udstillingen viser 27 arkitekturprojekter fra hele landet, som er vidt forskellige, men har det til fælles, at de er nyskabende og gør en forskel.

”Hvis vi som samfund skal nå Verdensmålene, har vi brug for, at arkitekterne og andre aktører i byggeriet bliver ved med at skubbe på status quo og udvikle nye helhedsorienterede løsninger. Og heldigvis er mange godt i gang. Med udstillingen vil vi gerne inspirere flere og vise, hvordan arkitekturen kan bruges som løftestang for bæredygtig udvikling – ikke som luftige visioner, men gennem realiserede bygninger og bysamfund i hele landet,” siger Katrine Østergaard Bang, der er fagkonsulent i Arkitektforeningen.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

“Hvis vi som samfund skal nå Verdensmålene, har vi brug for, at arkitekterne og andre aktører i byggeriet bliver ved med at skubbe på status quo […]”

Katrine Østergaard Bang, fagkonsulent i Arkitektforeningen

Udstillingsåbning på Amager den 28. juni

Udstillingen ”Dansk arkitektur på vej mod FN’s 17 Verdensmål” åbner officielt den 28. juni kl. 16.30 i København i Kvarterhuset Amagerbro, tegnet af Dorte Mandrup.

Her stiller vi skarpt på arkitekturens betydning for Verdensmålene med oplæg fra arkitekt MAA Natalie Mossin fra Det Kongelige Akademi og fagkonsulent og MAA Katrine Østergaard Bang fra Arkitektforeningen. Åbningen byder desuden på et indlæg fra arkitekt MAA Jeanette Westergaard Frisk fra  arki_lab, som vil give et indblik i tegnestuens arbejde med Øresundskollegiet – ét af udstillingens eksempler.

Der vil naturligvis være mulighed for at se udstillingen, inden du inviteres videre til en forfriskning på Øresundskollegiets frodige tagterrasse, der normalt er utilgængelig for offentligheden. Her vil der være rundvisning og bar ved tidligere beboer Niels Kristian Bjerg, som har været involveret i omdannelsesprojektet.

Udstillingen kan ses på Amager indtil 12. juli. Herfra flytter den til Bornholm og videre rundt i hele Danmark. Se, hvornår udstillingen lander nær dig længere nede på siden.

Feldballe Friskole er ét af de projekter, man kan blive klogere på på udstillingen. Skolen er opført uden kemi og ved hjælp af biobaserede materiale. Foto: Rasmus Hjortshøj, COAST

Om udstillingen:

”Dansk arkitektur på vej mod FN’s 17 Verdensmål” er udviklet af Arkitektforeningen i forbindelse med Arkitekturhovedstaden og UIA Verdenskongressen for Arkitekter, som finder sted i København.

Udstillingen kan opleves på følgende lokationer:

• København: Jemtelandsgade 3 (28. juni – 12. juli)
  • Allinge: Domen, Strandvejen 3 (15. juli – 5. august)
  • Svendborg: Svenborg Bycenter, Tinghusgade 29 (11. – 23. august)
  • Holstebro: Holstebro Udvikling, Sygehusgrunden (29. august – 11. september)
  • Herning: Herning Bibliotek, Østergade 8 (13. – 28. september)
  • Aarhus: Trafikhallen, Aarhus Rådhus, Sønder Allé 2 (2. – 7. oktober)
  • Aalborg: Create Aalborg Universitet, Rendsburggade 14 (11. oktober – 2. november)
  • Tønder: Tønder Rådhus, Wegners Pl. Tønder (8. – 22. november)
  • Odense: ODEON, Odeons Kvarter 1 (30. november – 20. december)

NB: med forbehold for ændringer i tidsplanen.

Udstillingen er blevet til med udgangspunkt i den engelsksprogede guidebog ”A Guide to Danish Architecture – Towards the UN Sustainable Development Goals”.

Bogen kan købes for 150 kr. i Arkitektens Butik her eller læses gratis digitalt her