NYHED 06.02.20

Et liv med arkitektur

Arkitekten og designeren Ove Rix sov stille ind søndag den 26. januar, 88 år gammel. Med sit enestående talent var han med til at udvikle brutalismen i Danmark og satte sit tydelige præg på dansk arkitektur.

Foto: Hotel Staurby Skov af Friis & Moltke

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

Arkitekt MAA og designer Ove Rix kom fra Odense, hvor hans far var stadsarkitekt, og blev uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i København i 1961. Efter endt uddannelse flyttede han til Aarhus og kom efter et par år til Friis & Moltke, hvor hans enestående evner og talent gjorde, at han i 1969 blev optaget som partner, og hvor han frem til 2009 kom til at sætte sit præg på dansk arkitektur. Han var med til at udvikle brutalismen i Danmark – en arkitektonisk stilart, som tegnestuen blev en væsentlig repræsentant for, og som i dag tillægges stor arkitekturhistorisk værdi. Oves tilgang til arkitekturen er den dag i dag stadig en kilde til inspiration og udvikling på tegnestuen.

Oves arbejdsfelt spændte på tværs af arkitekturens skalaer – ud over en lang række bygningsværker designede han gennem en lang og flot karriere alt fra møbler, belysning og postkasser til vandarmaturer, bygningsbeslag og byinventar. Ingen tvivl om hans særlige talent for at skabe design, der føjede sig harmonisk ind i den arkitektoniske helhed. Enkelhed, funktionalitet og kompromisløshed er blandt nøgleordene, når man betragter de designløsninger og bygningsværker, der er kommet fra hans hånd – og altid indrammet af en personlig beskedenhed. Blandt mange kan nævnes Hotel Marselis i Aarhus, Skanderborg Gymnasium, Hotel Staurby Skov, boligbebyggelsen Vestervang i Aarhus, Odder Rådhus og ambassaden i Ankara – byggerier, som i dag vidner om en særlig periode i dansk arkitektur.

Cecilie Frydenlund Nielsen

Journalist

Mindeord for Ove Rix

Mindeordene er skrevet af Friis & Moltke Arkitekter

Foto: Arkitekt MAA og designer Ove Rix, Friis & Moltke

Ove Rix modtog gennem årene utallige hædersbevisninger, som vidner om hans helt særlige talent og begavelse – bl.a. Arkitektforeningens Æreskalejdoskop, Eckersberg Medaillen, C. F. Hansen Medaillen og senest i 2011 Thorvald Bindesbøll Medaljen – en udmærkelse, som gives til et menneske, der har ydet en indsats af høj kunstnerisk kvalitet inden for den frie eller bundne kunst.

Vi vil mindes Oves ægte kærlighed til faget, hans engagement og humor og ikke mindst hans store generøsitet over for alle omkring sig – han var et ganske særligt og elskeligt menneske.