NYHED 31.01.24

Et symbiotisk samarbejde affødte vinderprojektet af Årets Arne 2024

Årets Arne 2024 gik til pihlmann for House 14a. Det skete til Arkitektforeningens Københavns nytårskur i The Plant på Amager. Samme aften modtog Reduction Roadmap initiativprisen Lille Arne 2024 for at samle byggebranchen under fælles fane med en appel om, at dansk byggelovgivning skal afspejle klimavidenskaben, så vi kan overholde Paris-aftalen.

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

De fem værker, som i år var nomineret til Årets Arne, havde det til fælles, at de alle er frontløbere for en ny bevægelse. Men det var pihlmann, der løb med pri-sen for transformationen af en rød murstensvilla i Hellerup. Juryen roste projek-tet for et godt samarbejde og forbilledlig brug af eksisterende materialer:

”House 14a er et gesamtkunstwerk, som er skabt af et særligt samarbejde mellem bygherre, håndværkere og arkitekten. Prisen går derfor til dem alle sammen. Vi håber, at projektet vil inspirere flere til at transformere i stedet for at rive ned og bygge nyt. Samtidig er transformationen et udtryk for en ny æstetik og et nyt syn på vores materialer,” lød det blandt andet i motivationen.

Fotos nedenfor: Hampus Berndtson

Signe Frøkiær

Kommunikationsmedarbejder

sf@arkitektforeningen.dk

Tårnhøjt niveau forpligter vinderen og hele branchen

Både juryen og gæstekritikerne var imponerede over kvaliteten i de fem projekter og arkitekternes visionære metoder. Men med hæderen følger også en forpligtigelse. Både for de nominerede men også for Arkitektforeningen og den enkelte arkitekt, mente juryen:

”For med en ny måde at være arkitekt på – med bevidsthed om brugen af klodens ressourcer og samarbejde mellem byggeriets aktører – kommer en ny æstetik, som vi alle skal tage ved lære af. Og den viden skal skaleres og deles.”

I sin takketale beskrev partner i pihlmann, Søren Pihlmann, projektet som værende ’født i en samtale’ med bygherre Marianne Krogh, som han roser for sin kompromisløshed.

”Vi har lavet få tegninger forud for projektet. Til gengæld har vi haft lange dialoger om stedet og truffet de fleste beslutninger on-site. Rollerne som bygherre og arkitekt har været flydende. Hvem bestemmer, og hvem tegner? Det blev til et symbiotisk samarbejde, og den metode er jeg meget stolt af at blive hædret for,” siger Søren Pihlmann.

Lille Arne går til forkæmper for bæredygtigt byggeri

Initiativprisen Lille Arne gik til et projekt, som står midt i kampen for det bæredygtige byggeri. Med en appel om at dansk byggelovgivning skal afspejle klima-videnskaben, så vi kan overholde Paris-aftalen, har projektet samlet opbakning fra flere end 500 virksomheder og organisationer. Reduction Roadmap er således blevet til en stærk platform, hvorfra branchen kan påvirke beslutningstagerne i forhandlingerne om Bygningsreglementet 2025. I motivationen lyder det:

”Reduction Roadmap er ikke kun et projekt, men en bevægelse, der inspirerer og mobiliserer hele byggebranchen til at skabe en bæredygtig fremtid for dansk byggeri. Vi håber, at prisen vil bidrage til at sætte fokus på det vigtige arbejde for bæredygtigt byggeri og inspirere andre til at følge deres eksempel.”

I sin tale takkede Sinus Lynge, partner i EFFEKT, aktørerne bag roadmap’et, og gav det samtidig videre til branchen.

”Det har altid været målet, at roadmap’et skulle udvikle sig til en bevægelse og samle byggebranchen om reduktionsmål for udledningen af CO2. Samtidig er det enormt overvældende, at det rent faktisk er lykkedes at samle så mange aktører i hele værdikæden. Det er et tydeligt og virkelig positivt tegn på, at branchen er klar til forandring til fordel for klimaet og Paris-aftalen. Vi er utrolig glade for prisen, som vi deler med de over 500 virksomheder, der har gjort bevægelsen mulig. Så vi mener det oprigtigt, når vi siger, at Reduction Roadmap ikke bare er vores, men hele branchens projekt,” siger han.

Fakta om Reduction Roadmap

Roadmappet er udviklet af Artelia, EFFEKT og CEBRA i et tværfagligt partnerskab. Data er valideret af BUILD, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, DTU og Syddansk Universitet, og projektet er finansieret af Realdania og Villum Fonden.

Til at modtage prisen var repræsentanter fra CEBRA Architecture og EFFEKT.
Reduction Roadmap

Bliv en del af bevægelsen

Vær med