NYHED 06.05.24

Fingerplan 2.0-konkurrence: Stor interesse for at gentænke hovedstadsområdet

Første fase af Arkitektforeningen Københavns idékonkurrence ”Fingerplan 2.0” er afsluttet, og hele 43 visioner for hovedstadsområdets fremtid er kommet ind fra både Danmark og andre lande i Norden. Fem vindere skal nu vælges til at omsætte visionerne til konkrete forslag.

Foto: Scanpix_ Mads Jensen

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Hvordan ønsker vi vores hovedstadsområde udvikler sig i fremtiden? Hvilke kvaliteter skal vi værne om og bygge videre på, og hvordan sikrer vi et sammenhængende Storkøbenhavn, der understøtter en social balance og passer på vores klode til de kommende generationer? Og hvad er det for principper, der skal styre udviklingen, hvis det ikke er fingerplanen, som vi kender den i dag?

Det er nogle af de spørgsmål Arkitektforeningen København stiller i idékonkurrencen “Fingerplan 2.0”, som er støttet af Dreyers Fond. I første fase af konkurrencen, som netop er lukket, er deltagerne blevet bedt om at udarbejde en overordnet vision for hovedstadsområdet i en kort tekst med tilhørende illustration. Hele 43 teams fra både Danmark, Norge og Sverige har taget udfordringen op, og det tegner lovende for hovedstadsområdet, ifølge konkurrencesekretær Gustav Kragh-Jacobsen:

”Vi er utroligt glade for den store interesse for konkurrencen. Det er ikke nogen nem opgave, vi har stillet – at tegne en fremtidsvision for noget så komplekst som hele hovedstadsområdet. Jeg glæder mig til den videre proces, hvor et kompetent bedømmelsesudvalg vil dykke ned i alle besvarelserne”.

Fem visioner skal viderebearbejdes

I den kommende tid ligger den svære opgave hos bedømmelsesudvalget, som skal udvælge fem af de 43 indsendte visioner, som er indsendt fra både Danmark, Norge og Sverige. Vinderne af første fase offentliggøres fredag den 28. juni 2024, herefter starter konkurrencen fase 2, hvor de udvalgte teams skal viderebearbejde deres vision for fremtidens hovedstadsområde.

Visionsforslagene vil blive bedømt af et bedømmelsesudvalg bestående af:

• Tom Nielsen, Arkitekt MAA, Professor Arkitektskolen Aarhus
  • Ellen Braae, arkitekt MAA, professor i landskabsarkitektur og planlægning, Københavns Universitet
  • Mathilde Petri, arkitekt MAA, Mathilde Petri Arkitekter
  • Johan Celsing, arkitekt, professor KTH (SE)
  • Karl Otto Ellefsen, arkitekt, professor em. institut for urbanisme og landskapsarkitektur, AHO (NO)
  • Lars Autrup, arkitekt MAA, direktør Arkitektforeningen (formand for bedømmelsesudvalget)

Organisering

Projektet er udviklet og gennemføres af Arkitektforeningens Lokalledelse i København med en stærk arkitektfaglig projekt- og styregruppe bag:

• Kurt K. Christensen, arkitekt MAA, byplanlægger i SBS Rådgivning
  • Jan Christiansen, arkitekt MAA, tidl. stadsarkitekt i Københavns Kommune
  • Kirsten Birk Hansen, arkitekt MAA, tidl. Lektor i Arkitektskolen Aarhus
  • Rune Christiansen, arkitekt MAA, projektleder i HOFOR
  • Lars Autrup, Direktør, arkitekt MAA og direktør i Arkitektforeningen
  • Gustav Kragh-Jacobsen, sekretær, Fingerplan 2.0

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Om Fingerplan 2.0

Om konkurrencen

”Fingerplan 2.0” er en idékonkurrence om udviklingen af hovedstadsområdet udskrevet af Arkitektforeningen København og støttet af Dreyers Fond. Selve konkurrencen er opdelt i to faser: En visionsfase og en konkretiseringsfase.

Fase 1

Visionsfasen blev udskrevet fra 1. marts og lukkede 1. juni 2024. I den første fase inviteredes konkurrencedeltagerne til at beskrive en vision for Storkøbenhavns fremadrettede udvikling gennem tekst og illustration.

Fase 2

Konkretiseringsfasen: Udskrives ultimo juni 2024. I konkurrencens anden fase inviteres udvalgte deltagere til at konkretisere deres forslag, så visionen udfoldes i både en overordnet regional skala og i en række nedslagspunkter.

Hvornår offentliggøres den endelige vinder?

Vinderen af idékonkurrencen offentliggøres primo januar 2025. Vinderforslagene vil blive samlet i et inspirationskatalog, der lægger op til fornyet debat og kan fungere som oplæg til de beslutningstagere, der skal sætte retningen for udviklingen i Storkøbenhavn.