NYHED 02.12.20

FN's Internationale Handicapdag

Vi markerer FN’s internationale handicapdag den 3. december med filmen om Den Inkluderende Trappe, der sidste år lagde trin til udstillingen ’Leave No One Behind’.

Mød Jakob og Rune der har to meget forskellige forhold til trapper. For Rune er trapper en markant del af bybilledet, som han flittigt bruger, mens Jakob oplever dem som en evindelig udfordring. De to gik sammen om at bygge en trappe.

Den Inkluderende Trappe er skabt af Arkitektstuderende Rune Højriis Pilegaard fra Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering i samarbejde med Jacob Yoon Egeskov Nossell fra Enactlab.

Trappen blev en del af udstillingen ’Leave No One Behind’, der satte fokus på grundprincippet bag de 17 Verdensmål med afsæt i, hvordan vi designer et samfund med plads til alle mennesker – også dem, der er udfordret af fysiske handicaps.

Leave No One Behind dækker over et løfte om ikke at lade nogen i stikken, som FN afgav, da de i 2015 vedtog de 17 verdensmål. Det gælder på tværs af alle 17 verdensmål og 169 delmål. Vi fejrer FN’s Internationale Handicap med denne film, som en reminder om, at vi ikke kun designer til gennemsnittet, og at alle skal have adgang til arkitektur.