NYHED 26.08.20

Gratis hjælp til konflikthåndtering

Mange arkitekter har oplevet at havne i konflikt med bygherrer. Sammen med en række organisationer har Mediationsinstituttet derfor iværksat et projekt, der skal udbrede kendskabet til mediation som en effektiv konfliktløsningsmetode.

Mange arkitekter har oplevet at havne i konflikt med bygherrer. Det er tidskrævende og kan hurtigt blive dyrt. Derfor har Mediationsinstituttet sammen med en række andre organisationer iværksat projektet ‘Solstrålehistorier’, der skal udbrede kendskabet til mediation som en effektiv konfliktløsningsmetode i byggeriet.

Mediation er en hurtig og effektiv måde at løse konflikter på uden retssag eller voldgift. Konflikten løses i stedet ved dialog, som parterne har indflydelse på under hele forløbet. Målet er at nå frem til en løsning, som alle parter er tilfredse med.

Solstrålehistorier skal udbrede kendskab til mediation

Projektet ‘Solstrålehistorier’, som er finansieret af Dreyers Fond, Grundejernes Investeringsfond og Realdania tilbyder i alt 20 gratis mediationer, hvor parterne får stillet en neutral og upartisk mediator samt lokaler til rådighed. Formålet er at få byggeriets- og erhvervslivets parter til at få øjnene op for værdien af mediation som en alternativ konfliktløsningsmetode til retssager og voldgift.

“Rets- og voldgiftssager tager ofte flere år, koster dyrt på bundlinjen og slider på samarbejdsrelationerne. Det duer jo slet ikke i en branche, hvor man i den grad er afhængige af at kunne samarbejde,” siger Thomas Samsø Bloch, administrerende direktør for Mediationsinstituttet, der skal gennemføre mediationerne.

Én af de virksomheder, der allerede har prøvet metoden, er arkitektvirksomheden Cobe. I Weekendavisen den 14. august 2020 fortæller Head of Legal Anne Mette Balle fra Cobe sammen med Thue Bay Jørsel fra Københavns Kommune om deres erfaring med mediation i en konflikt i et offentligt byggeprojekt. De står nu hver med et forlig i hånden.

“Vi tænkte: Skal vi køre sagen gennem voldgift og være færdige om et par år, eller er det nu, vi skal prøve det der mediation,” siger Anne Mette Balle til Weekendavisen. Parterne er tilfredse med udfaldet, selvom begge har måttet give lidt og tage lidt:

“Men hellere det end at vente flere år og måske slet ikke få noget som helst,” siger Anne Mette Balle fra Cobe. Også bygherren er positiv og hæfter sig især ved den gode tone, som har præget mediationen:

“Den her sag har vi skændes om i flere år, tingene gik i hårdknude. Og nu har vi så fundet en løsning på én dag. Det er et sindssygt godt spørgsmål, hvorfor vi ikke tidligere opsøgte mediation,” siger Thue Bay Jørsel.

Læs hele artiklen ‘Mediationsterapi’ fra Weekendavisen.

Deltag i projektet

Arkitektforeningens medlemmer har mulighed for at deltage i byggesager, hvor der er opstået uenigheder og konflikter. Det er Mediationsinstituttet, der vurder ansøgninger fra virksomhederne og udpeger neutrale upartiske mediatorer til egnede sager.

Inkluderet

Projektet dækker alle udgifter til mediationen, herunder honoraret til mediator, men ikke parternes egne omkostninger f.eks. til advokat.

Kontakt

39 39 00 66 eller send en mail til kontakt@mediationsinstituttet.dk for at høre nærmere om mulighederne for at deltage.

Deltag i projektet

Arkitektforeningens medlemmer har mulighed for at deltage med byggesager, hvor der er opstået uenigheder og konflikter. Det er Mediationsinstituttet, der vurderer ansøgninger fra virksomhederne og udpeger neutrale og upartiske mediatorer til egnede sager.

• Projektet dækker alle udgifter til mediation, herunder honoraret til mediator, men ikke parternes egne omkostninger til f.eks. advokat.
  • Kontakt adm. direktør Thomas Samsø Bloch eller projektkoordinator Patricia De Moor på tlf. 39 39 00 66 eller send en mail til kontakt@mediationsinstituttet.dk for at høre nærmere om mulighederne for at deltage i projektet.