NYHED 08.04.22

Indstil Danmarks bedste byudviklingsprojekter til Byplanprisen 2022 – store som små!

God byplanlægning er forudsætningen for fremtidens bæredygtige og levende byer og bydele – og overalt i Danmark pibler det frem med innovative og inspirerende planer for byudviklingen, som enten er gennemført eller i gang med at blive realiseret. Har du været del af et spændende byplanlægningsprojekt – eller kender du et projekt, der har inspireret dig, så er det nu du kan indstille til Byplanprisen 2022.

Aarhus Å

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Nogle gange starter udviklingen af byen i det små f.eks. omkring Aarhus Å, andre gange, starter det med en udviklingsplan for en hel by som “Ebeltoft i Udvikling” i Syddjurs Kommune. Fælles for lige præcis de to projekter er, at de begge har modtaget Byplanprisen i henholdsvis 1996 og 2021.

Siden 1996 har Dansk Byplanlaboratorium og Arkitektforeningen fremhævet, debatteret og hyldet de mest innovative, smukke og inspirerende byudviklingsprojekter med Byplanprisen. Men selvom prisen er velkendt, og de tidligere vindere oplever stor opmærksomhed omkring deres projekter både lokalt og national fra presse, fagfolk, politikere og borgere – så er det alt for få, der deltager i forhold til hvor mange spændende projekter, der findes, mener direktørerne fra de to foreninger. Det, håber de, bliver anderledes i år.

Byplanlægning er essentiel for kommuner i udvikling

Med Byplanprisen ønsker de to foreninger at fremhæve byplanlægningens centrale rolle for kommunernes udvikling og fremhæve de kommuner, investorer, fagfolk og borgere, der i samarbejde formår at arbejde både seriøst og nytænkende med de udfordringer og mål, byerne står med, ved hjælp af gode byplaner.

“Byplanlægning er helt afgørende for, at byerne kan løfte mange af de opgaver og mål, de står med i dag, og der er behov for inspiration, videndeling og erfaringsudvikling. Med vores indstillingskald til Byplanprisen håber vi at få en stor pulje af forskelligartede projekter, som eksempelvis spiller en rolle for klimasikring, aktivering af unge, ældre eller etniske minoriteter – eller slet og ret få livet og handlen tilbage i bymidten. Derfor er det vigtigt at få øget kendskabet til de mange små og store planer, der er i gang i hele landet, udtaler Lars Autrup. direktør i Arkitektforeningen.

Stor ære og opmærksomhed

“Vi oplever, at den hæder og omtale, der følger med Byplanprisen skaber stor stolthed og sætter fokus på de kvaliteter, som vinderen har arbejdet med at fremme i sin planlægning. Dermed bidrager prisen til at udvikle og bane vejen for god planlægning. Jeg håber, at rigtigt mange, både projektejere, involverede eller borgere, der sætter pris på udviklingen, overvejer, om de kender en værdig og inspirerende kandidat til årets Byplanpris,” siger direktør Ellen Højgaard Jensen, Dansk Byplanlaboratorium.

Byplanprisen tildeles en kommune, en region eller en organisation, som har gjort ”en særlig indsats for at fremme gode, smukke eller innovative bymiljøer” – og i år lægges særlig vægt på, at projekterne også bidrager til byens bæredygtige udvikling.

Selve prisuddelingen foregår på det årlige Byplanmødet, som i år foregår 6.-7. oktober i Aabenraa, Sønderborg og Flensburg, hvor arkitekter og byplanlæggere, bygherrer og de nominerede kommunernes borgmestre mødes til oplæg, debatter og arrangementets højdepunkt – prisuddelingen. Udover juryens pris uddeles publikum-prisen.

Alle kan indstille et byudviklingsprojekt

Indstillingen af byudviklingsprojekter til Byplanprisen 2022 skal ske senest den 17. maj.

Forslagene kan indsendes af alle – herunder kommunens planafdeling selv, privatpersoner, foreninger, organisationer, lokalpolitikere m.fl.

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Om Byplanprisen

Byplanprisen blev indstiftet i 1996 af Dansk Byplanlaboratorium og Arkitektforeningen.

De seneste år er prisen gået til:

2021: Syddjurs Kommune, for udviklingsprojektet ”Ebeltoft i udvikling”. Kommunens støtte til og samarbejde med lokale ildsjæle sætter en ny standard for borgerinddragelsen.
2020: Faaborg-Midtfyn Kommune, for udviklingsprojektet “Fremtidens Forstad – Årslev”.
2019: Aalborg Kommune og Himmerland Boligforening, for udviklingen af Tornhøj/Kildeparken i Aalborg Øst, som har været et af Nordjyllands mest udsatte boligområder.

Byplansprisen 2022

Indstil et projekt