NYHED 23.03.22

Kommentar: Slut med nedskæringer af studiepladser efter 2023

I går, tirsdag den 22. marts faldt den politiske udflytningsaftale for de videregående uddannelser i de store byer endelig på plads, og selvom der er delte meninger om den nye arkitektuddannelse i Kalundborg, er der grund til at ånde en smule lettet op. Både arkitektuddannelserne i Aarhus og København er med den nye aftale sluppet for at blive beskåret med de 10% ekstra studiepladser, som regeringen varslede sidste sommer. Læs hele Johnny Svendborgs kommentar.

Johnny Svendborg

Formand for Arkitektforeningen

Både arkitektuddannelserne i Aarhus og København er med den nye aftale sluppet for at blive beskåret med de 10% ekstra studiepladser, som regeringen varslede sidste sommer. Samtidig er det nu besluttet, at der skal oprettes 140 nye studiepladser til den nye arkitektuddannelse i Kalundborg.

Stoppet for yderligere nedskæringer skyldes ikke mindst presset fra et samlet fag, herunder rektorer, undervisere, toneangivende virksomheder og Arkitektforeningen, som alle har råbt vakt i gevær. Og det var der god grund til.

Siden 2017 og frem til 2023 har arkitektuddannelserne været underlagt et krav om at nedskære antallet af studiepladser årligt. Konkret betyder det, at hvor der i 2016 eksempelvis blev optaget 946 arkitektstuderende på kunstakademiets arkitektuddannelse i København, blev der kun optaget 687 studerende i 2021.

Sammen med arkitektuddannelserne, Danske Arkitektvirksomheder og FAOD har Arkitektforeningen lavet en analyse, der viser, at vi kommer til at mangle omkring 125 arkitekter i 2030, hvis efterspørgslen er lav.
Derfor er der stadig behov for at kæmpe for studiepladserne på landets to arkitektskoler.

Johnny Svendborg, Formand for Arkitektforeningen

Få et let indblik i aftalen på Byrummonitor

Læs om den nye plan for arkitektuddannelsen i Kalundborg

Johnny Svendborg