NYHED 16.10.23

Konfliktløsning kan løse 8 ud af 10 voldgiftssager, før de ender i retten

Et netop gennemført projekt med kortlægning af konfliktløsning, eller mediation, i byggeriet viser, at 80 procent af sagerne kan løses, før de ender i retten. Et niveau, der svarer til erhvervslivet generelt. I en række videoer fortæller parter, partsadvokater og mediatorer om deres oplevelser med mediation.

"Målet med projektet har været at give flere virksomheder og organisationer et incitament til at afprøve mediation. Og samtidig få en samtale i gang med byggeriet og erhvervslivet generelt om, hvordan vi får udbredt kendskabet til mediation som konfliktløsende metode,” siger Malene Eigtved, der er advokat og bestyrelsesmedlem i Mediationsinstituttet.

En konflikt i erhvervslivet kan udvikle sig til både at være en dyr og langvarig affære. Det er ikke usædvanligt, at der går flere år, før en sag bliver afgjort i en voldgift, og inden da har alle parter i konflikten brugt både mange resurser internt og tilsvarende penge på advokater.

Nu viser et projekt i byggesektoren, gennemført af Mediationsinstituttet med støtte fra Dreyers Fond, den filantropiske forening Realdania og GI – Grundejernes Investeringsfond, at en stor del af konflikterne kan løses både hurtigere og billigere via mediation.

Årelange konflikter blev løst på en enkelt dag

Projektet har omfattet 20 konkrete cases af forskellig størrelse og med forskelligt konfliktniveau, som byggeriets- og erhvervslivets organisationer var med til at udpege i perioden 2019-2023. Her deler flere af de deltagende parter, partsadvokater og mediatorer deres oplevelser med mediation i en række videoer, der alle kan ses her.

De 20 cases i projektet er endt med en forligsrate på 80 procent. Det er omtrent samme niveau som sager, der tidligere er medieret i byggeriet og i erhvervslivet som sådan.

”Det er desværre ikke usædvanligt, at en konflikt står på i flere år, før der findes en afgørelse. Derfor har målet med projektet været at give flere virksomheder og organisationer et incitament til at afprøve mediation. Og samtidig få en samtale i gang med byggeriet og erhvervslivet generelt om, hvordan vi får udbredt kendskabet til mediation som konfliktløsende metode,” siger Malene Eigtved, advokat og bestyrelsesmedlem i Mediationsinstituttet.

Projektet har bl.a. resulteret i, at årelange konflikter blev løst på en enkelt dag, og at parter, der ellers stod langt fra hinanden, siden har arbejdet sammen igen.

Se film om mediation i byggeriet her

Få hjælp fra Arkitektforeningens responsumudvalg

Få hjælp fra Responsumudvalget

Har du brug for bistand til at løse konflikter eller tvivlsspørgsmål i sager, som involverer arkitekter og/eller arkitektfaglige spørgsmål? Så kan du indhente en uvildig, faglig vurdering og bistand til at løse konflikten fra Arkitektforeningens responsumudvalg.

Få hjælp til mægling/mediation, før konflikten udvikler sig til en sag

Læs mere om Mediationsinstituttet

Arkitektforeningen har indgået en samarbejdsaftale med Mediationsinstituttet, om at arkitekter MAA kan få mægling/mediation. Få hjælp til at løse konflikten, inden den udvikler sig til en tidskrævende retssag. Kontakt Arkitektforeningens sekretariat på bkh@arkitektforeningen, hvis du vil vide mere.