NYHED 12.04.23

Lars Autrup: ”Køge-sagen er en vigtig huskekage til alle kommuner”

Sager, hvor lokalsamfundet gør alt, hvad de kan for at forhindre nedrivning af ældre huse, dukker jævnligt op. Senest er det sket i Køge, hvor en historisk villa sandsynligvis må lade livet til fordel for et nyt typehus. Arkitektforeningen er gået ind i debatten.

Kommunerne er nødt til at kortlægge og forholde sig til, hvilke værdier der findes i byer, landsbyer og forstæder. På den måde skal man ikke springe fra tue til tue og forholde sig til en enkelt ejers projekt, men tage den principielle diskussion på forhånd,” siger Lars Autrup.

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Arkitektforeningen ser med stor bekymring på den tendens, som i disse år breder sig fra villakvarter til villakvarter rundt om i landet, hvor ældre villaer rives ned og erstattes med moderne typehuse. Det er en trussel mod den danske kulturarv og giver heller ikke mening i et bæredygtighedsperspektiv, mener direktør Lars Autrup.

Udfordringen er aktuel i Køge, hvor byrådet har valgt at imødekomme en ansøgning om nedrivning fra en ejer, som ønsker at nedrive sin villa for at erstatte den med et nyt Lind & Risør-hus. Den sart lyserøde villa med rødt tegltag er opført i 1921, og kommunens beslutning har sat gang i en heftig debat. Også Arkitektforeningen er gået ind i debatten:

”Vi er meget bekymrede for den udvikling, vi ser i ældre villakvarterer, og det er vores medlemmer, planlæggere og stadsarkitekter i hele landet også. Udviklingen går stærkest omkring København og Århus, men vi ser det også ude i landet. Det har en meget stor betydning for vores kulturarv,” udtaler Lars Autrup til Sjællandske Medier.

Og til P1-programmet Kulturen på P1 udtaler han:

”Sagen handler ikke kun om det enkelte hus, men om den sammenhæng huset indgår i. Vi skal løfte blikket og kigge på vores villakvarterer som samlede helheder, for det er det samlede miljø, der giver kvaliteten,” siger han og tilføjer, at nedrivningen heller ikke giver mening i et bæredygtigt perspektiv. Den grønne omstilling kræver, at vi begynder at betragte det bestående på en ny måde og bevarer, renoverer og transformerer frem for at rive ned og bygge nyt.

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

“Vi er meget bekymrede for den udvikling, vi ser i ældre villakvarterer, og det er vores medlemmer, planlæggere og stadsarkitekter i hele landet også.”

Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen

Villaen i Køge er opført i 1921 og kendes på sin sarte lyserøde facade, sprossede vinduer og røde tegltag. Foto: Google Streetview

Arkitektforeningen er løbende i dialog med kommunerne om vigtigheden af at have en arkitekturpolitik og bevarende lokalplaner, som sætter en klar retning, som borgerne, embedsværket og politikerne kan styre efter.

”Køge-sagen er en vigtig huskekage til alle kommuner. Kommunerne er nødt til at kortlægge og forholde sig til, hvilke værdier der findes i byer, landsbyer og forstæder. På den måde skal man ikke springe fra tue til tue og forholde sig til en enkelt ejers projekt, men tage den principielle diskussion på forhånd,” fastslår Lars Autrup.

Følg sagen her:

Kulturen på P1
Hør interviewet med Lars Autrup. Du finder indslaget ca. halvvejs i udsendelsen (27:00)
Gå til indslaget

“Nedrivning af ældre villaer truer dansk kulturarv”
Artikel i Sjællandske Medier.
Læs artiklen

”Idioterne kommer – og de ødelægger alt”
Debatindlæg i Berlingske af Christian Egander Skov, ph.d., historiker, forfatter til bogen »Borgerlig krise« og redaktør på Årsskriftet Critique.
Læs indlægget

“Køge Kommune har sagt ja: Lind & Risør-ejer kan nedrive Bedre Byggeskik-villa og opføre Lind & Risør-hus”
Artikel i Byrummonitor (bag betalingsmur)
Læs artiklen