NYHED 27.04.21

Nørrebro Bibliotek vinder publikumspris ved Københavns Kommunes bygningspræmiering

Københavnerne har talt: Nørrebro Bibliotek er publikumsfavorit ved Københavns Kommunes bygningspræmiering. Nyindretningen af den gamle sporvognsremise indbyder til fællesskab og fordybelse, siger kultur- og fritidsborgmester. Tegnestuen KEINGART står bag biblioteket.

Vinderen er fundet: Nørrebro Bibliotek vinder publikumsprisen ved Københavns Kommunes årlige bygningspræmiering. Biblioteket flyttede i 2019 sammen med Nørrebrohallen i den over 100 år gamle sporvognsremise på Den Røde Plads midt på Nørrebro. Ombygningen, der blev foretaget i forbindelse med bibliotekets indflytning, er så vellykket, at københavnerne har kvitteret med publikumsprisen ved årets bygningspræmiering i Københavns Kommune.

Vil du videre mere?

Om Arkitektforeningens fagdommere og hvordan du bruger dem. Kontakt Udviklingschef Dorte Sibast på ds@arkitektforeningen.dk.

Om KKs bygningspræmiering. Kontakt pressekonsulent Victoria Rogena Holst Poulsen på fw5q@kk.dk.

”Indflytningen af Nørrebro Bibliotek i sporvognsremisen er en kæmpe succes. Udefra er der ikke sket den store forandring, men inden for de smukke porte lander man i en lille by i byen med stræder og gader, små pladser og samlingspunkter for folk i alle aldre. Stedet indbyder i høj grad til fællesskab og fordybelse,” siger kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å).

I alt blev 2.707 stemmer afgivet til publikumsprisen.

Samtidig med vinderen af publikumsprisen offentliggøres de præmierede byggerier ved årets bygningspræmiering i Københavns Kommune.

Bedømmelsesudvalget har besluttet at præmiere otte af årets ti nominerede byggerier: Cityringens stationer, Frihedsmuseet, Træhus i Sydhavnen, Nørrebro Bibliotek, Københavns Museum, Sankt Joseph Seniorbofællesskab & Plejecenter, Enghaveparken inkl. Boderne samt Amager Bakke.

Arkitekt MAA Nicolai Bo Andersen og arkitekt MAA Rosa Lund fra Arkitektforeningens fagdommerkorps er udpeget til bedømmelsesudvalget og har været med til at indstille præmieringerne.

Tidligere vindere af publikumsprisen:

• 2018 Axel Towers
  • 2019: Amaryllis Hus
  • 2020: Hotel Ottilia

De ti nominerede byggerier ved årets bygningspræmiering var Cityringens stationer, Frihedsmuseet, Træhus i Sydhavnen, Nørrebro Bibliotek, Københavns Museum, Sankt Joseph Seniorbofællesskab & Plejecenter, Enghaveparken inkl. Boderne, Amager Bakke, Charlottetårnet samt Lille Langebro.

Københavns Kommune har præmieret smukke bygninger, bymiljøer og anlæg siden 1903. Bygningspræmieringen lægger vægt på, at byggeriet tager udgangspunkt i stedets særlige karakter og bidrager til oplevelsen af København som en by med kvalitet i bymiljøet.

Almindeligvis afholdes selve præmieringen som et event i Festsalen på Københavns Rådhus. Af hensyn til den nærværende coronasituation offentliggøres de præmierede byggerier i stedet på kk.dk/bygningspraemiering.

Filtrér: Arkitektforeningen

Kurser