NYHED 24.11.21

Nu kan alle MAA'ere stemme til Årets Arne

Igen er det tid til at indsnævre feltet af potentielle vindere til Årets Arne 2022, og i år kan alle MAA'ere stemme på et af de 15 indstillede værker. I denne uge vil alle MAA'ere modtage en mail med et unikt link til afstemningen. Afstemningen er åben frem til fredag den 3. december.

Boligøven Sivholm, Foto: Danielsen Architecture

Bo- og dagtilbud på Bybjergvej

Bo- og dagtilbud Bybjergvej er et multicenter med skole, en koncertsal samt tre bofællesskaber for voksne med udviklingshæmning. Bybjergvej er en transformation og totalombygning af det tidligere pædagogseminarium, UCC Ballerup, opført efter cirkulære principper af Fællestegnestuen i 1967. Byggesektoren er blandt de største producenter af affald og omstillingen til cirkulært byggeri er en afgørende løftestang til at mindske byggeriets negative aftryk på miljøet. Vandkunsten har i sit arbejde med projektet videreført cirkulære principper og datidens fremsynede vision for bygningers omdannelse.

Arkitektur og landskab: Vandkunsten
Ingeniør: Wissenberg

Boligøen Sivholm

Sivholm består af 43 byhuse i forskellige størrelser, med orangerier, træbrygger og fælles p-kælder med direkte adgang til boligerne. Hvert byhus har private uderum mod den fælles have på midten af øen, samt tagterrasser og rummelige stueterrasser ved vandkanten med betagende kig over havnemiljøet og de mange kanaler. De 3 længer på øen fremstår som en arkitektonisk helhed med et fælles, rytmisk formsprog og materialevalg. De individuelle boligenheder fremhæves i de lange facader ved skift i højde og forskydninger i facadelinjerne samt karnapper, store vinduespartier og altaner ved hver bolig.

Arkitektur: Danielsen Architecture.
Landskab: Danielsen Urban Landscape
Ingeniør: Orbicon
Entreprenør: EMR
Bygherre: NPV a/s

Emil Christian Hansens Hus

E.C. Hansens Hus ligger fornemt placeret på hjørnet af Vesterfælledvej og Ny Carlsbergvej. Det arkitektonisk udtryk karakteriseres ved en muret facade med tyngde, komplementeret af gyldne facadepartier, inspireret af de gamle lagerbygninger. Samspillet mellem de tunge og lette materialer giver mulighed for at accentuere vindueshuller, tilbagetrækninger og lodrette opdelinger. Detaljeringen af stueetagens facade har haft særlig fokus, ved detaljering af soklen, særlige reces-forbandt i stueetagens fulde højde og store åbne glaspartier, som forstærker den synlige interaktion mellem inde og ude.

Arkitektur: Danielsen Architecture & Danielsen Spaceplanning
Landskab: Schønherr A/S og Danielsen Urban Landscape
Ingeniør: Rambøll Danmark A/S
Totalentreprenør: Arpe og Kjeldsholm A/S
Indretning: Laika Rumdesign
Bygherre: Carlsberg Byen P/S

Fornyelse af Reventlowsgade – Fra bagside til byrum

Stor fornyelse af Reventlowsgade giver tryghed og 574 nye cykelstativer: Fornyelsen har løst udfordringer med flow, cykelparkering samt trafikafvikling og sikrer at byrummet er trygt, sammenhængende og indbydende. Byrummet bygger videre på Vesterbros identitet: Belægninger, træer og belysning giver et kvalitetsmæssigt løft og skaber følelsen af et samlet byrum. Københavner-fortovet spænder fra facade til facade, og det giver øget pladsfornemmelse. Cykelparkeringspladserne er placeret på ”øer”, der markerer hvor cyklen skal parkeres og øges markant til 730 cykelstativer for at fremme cyklisme.

Arkitektur og landskab: Juul Frost Arkitekter
Ingeniør: MOE
Bygherre: Københavns
Kommune, Banedanmark

KAB-Huset

Helt ude på kanten af Vesterbro, på kanten af baneterrænet og på kanten af Enghavevej, står der nu en bygning, hvor der aldrig har stået en bygning før. KAB’s nye hus er på én gang et hovedkvarter for boligselskabets administration, et foreningshus for alle KAB-fællesskabets boligorganisationer i hovedstadsområdet og et mødested, hvor alle er velkomne. KAB arbejder dagligt med at skabe gode boligbebyggelser, og derfor har teamet bag KAB’s nye hovedkontor designet en bygning, der udfordrer forestillingen om det klassiske hovedkvarter og skaber et hjem for KAB.

Arkitektur: Henning Larsen
Landskab: SLA
Ingeniør: NIRAS
Totalentreprenør: 5e
Bygherrerådgiver: Wissenberg
Bygherre: KAB

LIFE Campus – Et visionært læringsmiljø i naturvidenskab til Danmarks børn og unge

Danmarks nye læringscenter LIFE Campus skal inspirere danske børn og unge og øge interessen for naturvidenskab. Bygningen på 5.400 m2 står levende i landskabet i et enkelt, nordisk udtryk, der manifesterer samspillet mellem natur og naturvidenskab. Besøgende bliver mødt af en karakterfuld facade med 96 rå egetræsøjler på hver ni meter og to tons og refererer til DNA-strenge og fibonacci-strukturer. Indvendigt er et sanseligt læringshjerte med fem højteknologiske laboratorier og et 360 graders projiceringsrum. Huset er designet til i sig selv at være læring med åben rørføring og synligt teknikrum.

Arkitektur: Vilhelm Lauritzen Arkitekter
Landskab: LYTT
Ingeniør: COWI
Bygherrerådgiver: Rambøll
Bygherre: LIFE Fonden og Novo Nordisk Fonden

Lynladestation til elbiler

I samarbejde med ladeoperatør Clever, har Cobe designet en ny type lynladestation, hvor elbiler lades op mens brugerne får en meningsfuld pause. Lynladestationen bag Frederiksberg Rådhus, er Danmarks første urbane lynladestation og en del af et netværk af lynladestationer placeret overalt i landet – fra motorvejsnettet til de centrale bykerner. Lynladestationen er et opgør med den traditionelle benzintank – bygget i FSC-certificeret træ og omgivet af planter og ro. Selve stationen består af en serie modulære trækroner hver med to ladepunkter, der kan sammensættes og tilpasses omgivelser og behov.

Arkitektur og landskab: Cobe
Ingeniør: Arup, AB Clausen
Bygherre: Clever

Ny Østergade

Aftrykket af skiftende tider er væsentligt for bycenterets tiltrækningskraft. Bygningen er arkitektonisk forståelig, fordi den trækker på erfaringer fra de omkringliggende bygninger. Samtidig moderne og grøn i kraft af taghavens træbeplantning, der træder frem i gadebilledet. Ny udadvendt detailhandel, moderne kontorer og attraktive boliger færdiggør Ny Østergade. Facadens offentligt/private dobbelthed er fremhævet ved, at pladsdannelsen ved hjørnet lader det offentlige rum trænge ind og karnappen lader det private rum træde ud. Intentionen er at udtrykke en tæt sammenhæng mellem bygningen og byen.

AF

Arkitektur: Praksis & arkitekt Carsten Juel-Christiansen (1944 – 2019)
Taglandskab: 1:1 Landskab
Ingeniør: Henry Jensen A/S
Entreprenør: HHM A/S
Bygherre: Morten Boll

Nyt byrum og ny indgang fra Skolevej til Bispebjerg Kirkegård

I et enkelt greb er 40 meter af den lange mur langs Skoleholdervej trukket tilbage fra fortovet, og skaber en lomme i byen, med en fin visuel kontakt til kirkegårdens store grønne rum. De to nye murstykker er placeret på hver side af en eksisterende sti, hvor de skaber nye indgange og ubesværet binder bevægelsen på kirkegården sammen med byens flow. Murstykkerne oplyses i kombination med et let strejflys fra masten og forvandler byrummet til ’pejsestue’under de store træers løvtag.

Arkitektur og landskab: VEGA landskab ApS
Ingeniør: Troelsgaard Rådgivende Ingeniører
Lys: A/S Lightscapes
Bygherre: Københavns Kommune, Områdefornyelsen Nordvest

Ordrupgaard Museum – Himmelhaven – Tilbygning for den franske impressionistiske malerisamling

Snøhettas tilbygning er subtilt og smidigt tilpasset omgivelserne. Gennem sit innovative, men dæmpede design, giver den nye udvidelse og udstillingsrum en mulighed for en cirkulær bevægelse gennem Ordrupgaard. Det skaber en kontinuerlig bevægelse gennem museets rige samling. Adkomsten er udformet i slebet stål som spejler det foranderlige lys, en pendant til den impressionistiske udstilling. Designet lever op til de høje internationale standarder når det gælder utstillingsdesign, kunstopbevaring og visning, og gir en komfortabel og intuitiv museumsrejse som er tilgængelig og håndgribelig for alle.

Arkitektur, landskab og interiør: Snøhetta, PLH
Bygherre: Ordrupgaard og SLKS
Ingeniør: EKJ, COWI
Brand: DBI
Akustik: Gade og Mortensen

Restaurering af Arbejdermuseet

Arbejdernes Forenings- og Forsamlingsbygning fra 1879 er et enestående vidnesbyrd om den danske arbejderbevægelses opståen og udvikling. Bygningen er løbende blevet udvidet og udsmykket, som et direkte billede på Arbejderbevægelsens tiltagende magt. Det giver et levende og sammensat udtryk med elementer fra forskellige stilperioder. Originale bemalinger er blevet konserveret og rumlige sammenhænge genetableret. Dekorationer, ådringer og marmoreringer er blevet genskabt. Et nyt belysningsprojekt formidler og stemningssætter rummene, mens en usynlig energirenovering optimerer indeklimaet.

Arkitektur: Lundgaard & Tranberg Arkitekter
Totalrådgiver: Jørgen Nielsen Rådgivende Ingeniører A/S
Rådgivende ingeniør: Martin Funch Rådgivende Ingeniører ApS
Lysdesign: Fortheloveoflight
A/V design: Taintec
Lydkunstner: Vontrapp
Grafisk design: Nanna Arnfred
Konservator: Nationalmuseets konservatorer
Bygherre: Arbejdermuseet

Steno Diabetes Center Copenhagen – Nordeuropas største diabeteshospital til forebyggelse og behandling

Steno Diabetes Center Copenhagen redefinerer måden, vi opfatter sundhed. Bygning og landskab er en symbiose, der inviterer til sundhed i trygge og sanselige rammer. De 24.000 m2 er udformet i tæt brugersamarbejde med varme materialer, godt indeklima og dagslys. Brugerne er diabetikere, pårørende og personale, og husets aktiviteter bygger på et naturligt flow omkring kost, motion og ny viden. Bygningen er organiseret omkring en stor etagehave med fire mindre haver, hvor taghaven er offentlig. Facadens anodiserede alu-rammer har store glassektioner, der nedbryder grænsen mellem inde og ude.

Arkitektur: Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Mikkelsen Arkitekter
Landskab: STED By og Landskab
Hovedrådgiver: COWI
Bygherre: Region Hovedstaden og Novo Nordisk Fonden

Tempeltræet – Villaen og Trappen

Bygningen er en infill i en tæt, kompleks bymæssig sammenhæng. Referencen er den frederiksbergske hjørnebygning med tårnet. Bygningen er tilpasset naboernes forskellige højder for at danne en sluttet og helstøbt karré. Indretningen og disponeringen låner inspiration fra den store villa. Rygraden i huset er trappen i egetræsparket. Høje træpaneler glider i facaden ud i dybe siddenicher. Trappeforløbet afsluttes i det kreative værksted, hvor det store buede hjørnevindue giver udsigt over byens tage. Byggeriet er DGNB guld-certificeret og facaden er opbygget i trækassetter beklædt med skaller af genbrugstegl.

Arkitektur: Primus Arkitekter
Landskab: Sted By- og Landskab
Ingeniør: Okholm ingeniører ApS
Entreprenør: Adserballe og Knudsen
Bygherre: Frederiksberg Ejendomme

Transformation af Ørkenfortet fra kontorbygning til 5-stjernet hotel

Visionen for Ørkenfortet har været at skabe nogle rammer, som tilpasses brugernes behov samtidig med en bevaring af bygningens ikoniske karakter og identitet. Den tidligere kontorbygning er blevet åbnet mod omgivelserne ved hjælp af en tilbygning med store glaspartier, der inviterer indenfor. De transparente løsninger tilføjer et lettere og slankere udtryk samtidig med, at det bæredygtige materialevalg gør bygningen enestående. Facaden og facadestenene er blandt andet støbt med materialer fra den indvendige renovering, hvilket understøtter den bæredygtige tilgang i projektet.

AF

Arkitektur: Arkitema (arkitekt- og landskabsprojekt), Henning Larsen, Erik Arkitekter (projektforslag/lokalplanen)
Ingeniør og entreprænør: NCC
Bygherre: ATP Ejendomme

Østerport 2

Et radikalt og dog enkelt arkitektonisk greb giver både en ny måde at arbejde på og beriger byrummet med bygningens indre liv. Østerport 2’s innovative koncept har lagt den normalt kedelige kontorkorridor ud i facaden og gjort den til et lounge-område, hvor alle på socialt bæredygtig vis har lige adgang til udsigt, dagslys og omgivelsernes impuls. Arbejdspladserne er trukket tilbage, hvor der er arbejdsro og gode lysforhold for skærmarbejde. Den bæredygtige facadegeometri minimerer behovet for kunstigt lys og eldreven solafskærmning, hvilket optimerer indeklima og reducerer energiforbruget.

Arkhitektur: KHR Architecture A/S
Ingeniør: CG Jensen A/S