NYHED 21.06.23

Reset Materials - Towards Sustainable Architecture

Ny eksperimenterende gruppeudstilling på Copenhagen Contemporary (CC) præsenterer fremtidens byggematerialer i krydsfeltet mellem kunst og arkitektur. Udstillingen, som kan opleves fra den 30. juni til 28. september, er skabt i samarbejde med Arkitektforeningen og finansieret af Dreyers Fond. OBS. Alle er velkomne til åbningen den 29. juni.

Reset-Material-copenhagen-contemporary-Hampus-Berndtson

Et team bestående af arkitekt Frans Drewniak og kunstner Sara Martinsen arbejder med materialerne nælde, hamp, hør og ålegræs. Foto: Hampus Berndtson

Vil du vide mere, kontakt:

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

Reset Materials – Towards Sustainable Architecture er den første arkitekturudstilling på CC, og den udfolder med spektakulære værker potentialet i biogene og genanvendelige genbrugsmaterialer i krydsfeltet mellem arkitektur og kunst.

Bag værkerne står ti tværfaglige hold bestående af arkitekter, kunstnere og producenter – en ny generation af kreativt udøvende, der har slået sig sammen for at præsentere deres visioner for en post-karbonarkitektur. CCs direktør, Marie Laurberg, siger:

“Reset Materials er begyndelsen på en ny retning i Copenhagen Contemporarys program. Som Danmarks største institution for samtidskunst vil vi i de kommende år aktivt arbejde for at fremme en kreativ kultur på tværs af discipliner og give plads til eksperimenterende projekter, der søger at forme fremtidens æstetik.

Se trailer for udstillingen – her finder du også teaserfilm for hver af de 10 teams og deres materialer. Artiklen fortsætter nedenfor med billeder fra udstillingen.

Vil du vide mere, kontakt:

Sussi Heimburger

sh@arkitektforeningen.dk

En nytænkning af materialer, deres værdi og æstetik

I CCs voluminøse hal 6, inviterer Reset Materials gæster ind i et landskab af ti materielle manifestationer lavet af nyudviklede eller genopdagede lokalt tilgængelige materialer; fra genanvendt plastik og silicium til biogene materialer som mycelium, brændenælder, ler og hamp. Materialerne er blevet dyrket, indsamlet, genanvendt, dekonstrueret og komponeret på ny i laboratorier, møller og værksteder i løbet af det sidste år. I udstillingen kulminerer dette arbejde i en række taktile fragmenter, som kobler kunst, design og arkitektur sammen, og sætter rummet og lyset i spil. Sammen og hver især peger de på nye måder at konstruere vores fysiske omgivelser.

Materialefragmenterne i udstillingen taler til alle sanser og kan opleves 1:1. Svævende paneler af stampet ler møder den klare gennemsigtighed af genanvendt medicinsk udstyr. Det grove udtryk af hamp, kalk og vand sprøjtet på en vægoverflade møder det bløde sæde af ålegræs og den glatte
reflekterende overflade af en silicium-glaseret flise.

På to store fælles borde udstilles et arkiv af materialeprøver og kildematerialer, der giver gæster mulighed for at røre ved og studere hvert enkelt materiale og dykke dybere ned i forskningsprocessen. Desuden kan gæster lære mere om holdene bag og høre om materialerne og deres potentiale i korte videointerviews.

Ekstern kurator og arkitekt Chrissie Muhr kalder udstillingen “et øjeblikkets overgang”:

”I en tid, hvor vi har set tidens komplekse udfordringer i øjnene, tillader denne udstilling os at træde ind i og endda bebo en potentiel fremtid lige her, hvor vi står. En fremtid, der former sig i samarbejdet mellem den næste generation af anerkendte danske arkitekter, kunstnere, designere og producenter. En genstart af standarder, værdier og æstetik, der bliver en del af vores fremtidige materielle hukommelse.”

Læs mere om udstillingen og de deltagende teams længere nede. Og se et udvalg af anmeldelserne samlet hos Dreyers Fond her.

“I en tid, hvor vi har set tidens komplekse udfordringer i øjnene, tillader denne udstilling os at træde ind i og endda bebo en potentiel fremtid lige her, hvor vi står.”

Kurator og arkitekt Chrissie Muhr

Materielle standarder nu og i fremtiden

Reset Materials – Towards Sustainable Architecture udfolder sig på forskellige skalaer i en vekselvirkning mellem kunstnerisk, videnskabelig og arkitektonisk tænkning. Det er først og fremmest en kritisk kommentar til, hvordan vi fremstiller og bygger vores fysiske omgivelser med lidt eller ingen hensyntagen til jordens ressourcer.

De ombyggede industrielle haller hos CC sætter en robust scene for udstillingens refleksioner over, hvordan vi takler det akutte behov for at ændre vores forhold til materialer og byggeri. Kløften mellem nuværende og fremtidige standarder går igen i udstillingsdesignet, som er bygget op af nutidens standardmaterialer som krydsfinerplader eller klassiske facademembraner til at præsentere de ti holds bud på fremtidens standarder. Som led i en cirkulær tilgang er udstillingsdesignet desuden skabt af lånte, ubeskårne materialer, som f.eks. stablede gulvbrædder, der kan leveres tilbage til leverandøren og genanvendes til deres oprindelige formål efter udstillingen. Alle specialfremstillede dele er udviklet med henblik på at kunne genbruges.

Publikation og perspektiv

I forbindelse med udstillingen blev der publikationen “Reset Materials” udgivet på Arkitektens Forlag. Køb bogen her:

Samarbejdet

De ti hold, som indgår i Reset Materials, blev udvalgt gennem et open call initieret af Dreyers Fond i maj 2022, og modtog et etårigt stipendium til at udvikle deres materialer under projektet #MATERIALER. Resultaterne præsenteres for første gang på udstillingen Reset Materials – Towards Sustainable Architecture.

Udstillingen er kurateret i samarbejde med den inviterede kurator og arkitekt Chrissie Muhr og blev skabt i et samarbejde mellem CC og Arkitektforeningen.

Udstillingen er støttes af Dreyers Fond.

Udstillingsdesignet er skabt og produceret af Archival Studies. Studio Atlant står bag de grafiske elementer i udstillingen og den kommende publikation.

Filmene på udstillingen er bestilt af Dreyers Fond og produceret af Emilie Koefoed, Claus Lillevang og Sebastian Kerdil.

De deltagende hold:

Træ

Kim Lenschow og Anders Wilhelmsen (Office Kim Lenschow, arkitekt)
Bonnie Hvillum (Natural Material Studio, kunstner)
Hans Peter Dinesen (Dinesen, producent)

Plastik

Vicki Thake (arkitekt)
Grethe Wittrock (tekstilkunstner)
Torben Eskerod (fotograf)

Jord

Simeon Østerlund Bamford og Mathias Ørum Nørgård (ReVærk, arkitekter)
Kasper Kjeldgaard (kunstner)