NYHED 27.09.23

Nyt samarbejde mellem Arkitektforeningen og Arkitekter Uden Grænser

Lysten til at gøre en forskel, både socialt og miljømæssigt, er udbredt i arkitektfaget. Derfor arbejder Arkitektforeningen og Arkitekter Uden Grænser sammen om at skabe øget synlighed omkring Arkitekter Uden Grænsers aktiviteter og styrke arkitekters mulighed for at bruge deres faglighed til at gøre en forskel.

Arkitekter Uden Grænser tæller knap 350 medlemmer, hvoraf ca. 30 er aktive på igangværende projekter. Her Mocambique. Foto: Johan Mottelson

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

Arkitekter Uden Grænser i Danmark har eksisteret siden 2008 og har i dag aktiviteter i en række af verdens mest udsatte områder fra Ukraine til Uganda. I 2023 har den frivillige forening oplevet en øget tilslutning og fået en vitaminindsprøjtning blandt andet gennem Dreyers Fond.

Den øgede opbakning skyldes dels en række velgennemførte projekter gennem de senere år – og ikke mindst en stigende interesse i arkitektmiljøet for at gøre en forskel med sin faglighed, både blandt nyuddannede og erfarne arkitekter.

For Arkitektforeningens direktør Lars Autrup er samarbejdet oplagt:

”Arkitektforeningen er en politisk organisation og et fagligt fællesskab, som er baseret på medlemmernes frivillige engagement og en stærk tradition for videndeling. I de seneste år har vi oplevet en stigende interesse for at kunne deltage på mere konkrete og aktivistiske projekter, for at gøre en forskel – og det er der god mulighed for gennem Arkitekter Uden Grænser, både socialt og miljømæssigt. Derfor ser vi gode muligheder for synergi og samarbejde med dem, samtidig med, at vi støtter et godt formål”, fortæller Lars Autrup.

Lars Autrup

Direktør

lau@arkitektforeningen.dk

“Vores styrke ligger i vores uafhængighed og de mange frivillige, der engagerer sig i vores byggeprojekter”

Anton Ryslinge, CEO i Arkitekter Uden Grænser

Øget synlighed på fælles dagsordener

Formålet med samarbejdet er først og fremmest at de to foreninger lærer af hinandens viden og erfaringer, støtter hinanden og opbygger fælles synergier. Arkitekter Uden Grænsers CEO, Anton Ryslinge, er ikke i tvivl om, at de to foreninger kan få gavn af hinanden og løfte fælles dagsordner:

”Vi er en frivillig forening, som drives af lysten til at bruge vores faglighed til at gøre en forskel for udsatte grupper, og til at skubbe på den grønne omstilling. Vores styrke ligger i vores uafhængighed og de mange frivillige der engagerer sig i vores byggeprojekter. Men vi har også brug for at blive klogere sammen med andre og blive synlige for flere, og her er Arkitektforeningen den bedst tænkelige partner. Desuden er vi optaget af mange af de samme globale dagsordner i dag – herunder den kommende genopbygning af Ukraine”.

Teksten fortsætter længere nede.

Foto: Arkitekter Uden Grænser

Vil du bruge din faglighed til at hjælpe udsatte grupper?

Du kan bidrage til Arkitekter Uden Grænser ved at blive medlem eller engagere dig i det frivillige arbejde.

“I de seneste år har vi oplevet en stigende interesse for at kunne deltage på mere konkrete og aktivistiske projekter”

Lars Autrup, direktør i Arkitektforeningen

I dag tæller Arkitekter Uden Grænser knap 350 medlemmer, hvoraf ca. 30 er aktive på igangværende projekter. Foreningen har dog som mål at få mange flere med, så de kan sætte større aftryk ude i verden.

Hvor meget eller hvor lidt man vil engagere sig, afhænger af den enkelte, og af foreningens aktuelle behov og projekter. Når man melder sig ind, har man mulighed for også at skrive sig op som potentielt frivillig i foreningens cv-arkiv. Gør man det, vil man løbende få tilbud om at indgå i de projektteams, der gør en forskel ude i verden, eller i andre initiativer som foreningen sætter i værk. Og man kan frit vælge til eller fra, alt efter hvor meget tid, og hvilke faglige interesser man har.

Projekter, der gør en verden til forskel

Netop nu bygger Arkitekter Uden Grænser et biocenter i Uganda, tegner på et fælleshus af biobaserede byggematerialer i Ukraine og forbereder et cykelprojekt i en række cubanske byer.

Desuden er den frivillige forening blandt andet involveret i et skolebyggeri i Tanzania, en kaffecentral i Nicaragua og kooperativ byudvikling i Korogocho, som er et byrums- og samarbejdsprojekt målrettet børn og unge i et stort slumkvarter i Nairobi.

Læs mere om projekterne her

Om Arkitekter Uden Grænser

Arkitekter Uden Grænser er en humanitær organisation, der arbejder for at skabe udvikling med arkitektur og planlægning som redskaber.

Arbejdet hviler på tre ben: foreningen rådgiver og bygger for eksterne udviklingsorganisationer, igangsætter egne udviklingsprojekter med fokus på planlægning, jordrettigheder og grønt byggeri, og faciliterer debatskabende aktiviteter, som sætter fokus på arkitektfagets rolle i udviklingsarbejdet.

Organisation

Til daglig drives Arkitekter Uden Grænser af CEO Anton Ryslinge. Bestyrelsen består af:

Christoffer Breitenbauch (forperson)
Arkitekt hos Adept

Tom Danielsen (næstforperson)
Fhv. partner, C.F. Møller

Karsten Kristensen (kasserer)
Arkitekt hos Dorte Mandrup

Charlotte Noer Helleberg (bestyrelsesmedlem)
Arkitekt hos Erik

Søren Nielsen (Bestyrelsesmedlem)
Partner, Vandkunsten