NYHED 19.01.24

Se eller gense: BYENS SALONER Forstaden 2.0 - en mere blandet by

Den grønne omstilling presser sig på og kalder på en helt ny dagsorden – også i forstaden. Se optagelsen fra endnu en salon i serien om landets stadsarkitekter, hvor vi denne gang har sat to nye hovedpersoner stævne: Solveig Bergmann Nielsen, der for nylig er tiltrådt posten som stadsarkitekt i Rødovre og Dennis Larsen, der i september tiltrådte som stadsarkitekt i Gladsaxe.

AI-visualisering: Anders Hermund

Video: Jonas Petri

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Mange af landets forstæder oplever i disse år et stigende pres, hvor udfordringer som befolkningstilvækst, øget bilisme og trafikstøj, stigende ensomhed, flere ældre, øget ulighed, faldende biodiversitet og øgede regnmængder tydeliggør behovet for at skabe en mere bæredygtig byudvikling baseret på blandt andet klimasikring, blandede bymiljøer, transformation af det eksisterende byggeri og en tættere dialog med borgerne.

Men hvis målet for forstaden 2.0 er en blødere, grønnere og mere blandet by – hvordan kommer vi så derhen?

Vi spørger to af landets nyudklækkede stadsarkitekter, Solveig Bergmann Nielsen, Rødovre Kommune og Dennis Larsen, Gladsaxe Kommune, hvordan de omsætter kommunens visioner til en stærk og lokalt forankret arkitekturpolitik? Hvilke greb vil de gøre brug af, og hvordan vil de gribe og udfolde det handlingsrum, de er blevet givet for at bringe forstaden bæredygtigt ind i fremtiden??

Se optagelsen fra Byens Saloner om forstaden 2.0. Med Arkitektforeningens direktør, Lars Autrup, åbner vi for en samtale forstadens udfordringer og potentialer og hører, hvor stadsarkitekterne vil sætte kurs og kræfter ind.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent