NYHED 01.05.23

Se eller gense: MAA-frokost: Hvordan skaber vi bedre partnerskaber i den almene sektor?

Mette-mogensen-domea-foto-Esben-Zoellner-Olesen

Foto: Esben Zøllner Olesen

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Gennem et partnerskab med Domea.dk, Høje Taastrup Kommune og det Kgl. Akademi og med økonomisk støtte fra AlmenNet startede i 2019 et 3-årigt samarbejde.

Hovedfokus for parterne var på tre forhold:

• At give arkitektstuderende en bedre forståelse for den almene sektor
  • At give de arkitektstuderende en bedre forståelse for udfordringer og muligheder for byudvikling i almene boligområder i Høje Taastrup Kommune, med særligt fokus på det Gadehavegaard, som røg af den såkaldte Ghettoliste i 2020
  • At skabe opmærksomhed hos de studerende for det almene som fremtidig arbejdsplads

Samarbejdet gav viden om mulighederne i ikke-kommercielle partnerskaber. I kølvandet opstod nye initiativer og samarbejder, og forståelsen for den potentielle energi og dynamik i partnerskaber blev langt større hos deltagerne.

Mette Mogensens oplæg handler om samarbejdet i partnerskabet, og om vigtigheden af commitment og frirum til at afprøve og udnytte det fælles vidensrum.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent