NYHED 28.11.23

Se eller gense: MAA-FROKOST: The Commons – naturbaseret strategisk planlægning for en fremtid ved kysten

Hvordan kan tidlig strategisk planlægning integrere naturbaserede løsninger i byudvikling langs kysten? Se eller gense denne MAA-frokost med Nicholas Davine fra Det Kongelige Akademi. Optagelsen foregår på engelsk.

Illustration: Nicholas Davine

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent

kb@arkitektforeningen.dk

Når havet stiger, og ekstremvejr får vandet til at gå over sine bredder, kommer kystnære områder i fare. Og det samme gælder for de dyr, planter og mennesker, som lever her.

Men hvad ønsker vandet? Og hvordan kan vi forene design, planlægning og lovgivning, så vi er forberedt til en fremtid med stor usikkerhed langs vores kyster? Til denne MAA-frokost fortæller Nicholas Davine, Det Kongelige Akademi, om afgangsprojektet ”The Commons: Nature-based Strategic Planning for Adaptive Coastal Resilience.”

”The Commons” viser, hvordan vi kan genforbinde by med natur – gennem økologisk engagement, tværkommunal koordinering og skabelsen af et nyt urbant kystlandskab i evig forandring. Projektet er designet i samarbejde med havet og andre levende infrastrukturer og er tænkt som et alternativ til profitdrevet og økologi-skadelig kystudvikling. Målet er også at vise, hvordan en tilpasningsdygtig tilgang til havstigning, genoprettelse af biodiversitet og offentlige rekreative områder er mulig – og at fortsætte dialogen om vores fremtid ved og med vandet.

Nyd din frokost ved skærmen og hør et visionært bud på en modstands- og tilpasningsdygtig fremtid for København.

”The Commons” er udført som afgangsprojekt ved Det Kongelige Danske Akademi. Nicholas Davine er arkitekt MAA og  som Research Assistant og Programme Assistant på Det Kongelige Akademi.

Optagelsen foregår på engelsk.

Project introduction in English

Design Challenge: Through the study of early-phase strategic planning; how can nature-based strategies in urban coastal development allow for an adaptive framework in addressing: coastal adaptation for sea level rise, biodiversity regeneration, and public recreation?

The Commons: Nature-based Strategic Planning for Adaptive Coastal Resilience.

What does water want? How can we unite design, planning, and policy to ensure we are prepared for a future of deep uncertainty along our coastlines? This project offers insights into a resilient and adaptable coastal future for Copenhagen – where transformative urban seascaping, ecological engagement and cross-municipality coordination reconnects the urban to the natural world. The Commons is designed in collaboration with the sea and other living infrastructures, highlighting alternatives to profit-driven ecologically-harmful coastal development practices. The work is a master thesis project from the Royal Danish Academy, and hopes to continue the dialogue about our future along the coastline.

Katrine Østergaard Bang

Planfaglig konsulent